1. mai avvikles parkeringsselskapet som kommunalt foretak, og blir en enhet i kommunens tekniske sektor.

— Etter hvert blir det mindre og mindre gateparkering som skal administreres her i byen. I fremtiden blir det mindre innkreving, og mer tilrettelegging, utviklings- og planleggingsarbeid, uttaler teknisk direktør Ragnar Evensen i Kristiansand kommune.

Samtidig som opptil 450 biler skjules under Torvet fra neste sommer, med innkjøring fra Festningsgata, jobber kommuneadministrasjonen med en plan for å erstatte sentrale gateparkeringsplasser med åpne, publikumsvennlige byrom.

Fjerner 250 plasser?

Etter workshop i juni skal et første utkast til gatebruksplan presenteres like over sommerferien. Diskusjonen er ventet å bli intens og ta noen måneder.

Aase G. Paulsen (Ap) er avtroppende styreleder i parkeringsselskapet. Hun nevner Skippergata, Kirkegata og Gyldenløves gate som åpenbare kandidater til bilfrie gater med brede fortau, der fotgjengere og syklister får bedre kår.

Dette skal være det mest aktuelle området å fjerne gateparkeringsplasser. Kommuneadministrasjonen jobber nå med en plan som skal behandles av politikerne i løpet av høsten.

— Det handler også om å rydde litt. Noen steder er det parkering på én side i ett kvartal, på begge sider i et annet kvartal. De som har ønsket parkering under Torvet vil kanskje beholde all gateparkering, men det er en forutsetning at vi ser på muligheten for å fjerne slike plasser, sier hun til Fædrelandsvennen.

Citydelen av Kvadraturen, forretningsstrøket mellom Festningsgata og Vestre Strandgate, har i dag 600 gateparkeringsplasser. En del av disse er tenkt fjernet, noe som er enklest i kvartalene mellom Markens og Festningsgata.

Høyres representant i by- og miljøutvalget, Helene H. Knudsen, sier de slett ikke har tenkt å slå ring om gateparkeringen.

Helene H. Knudsen (H). Foto: Arkivfoto

— Mange parkeringsplasser kan fjernes, fra 250 og oppover, men partiet har ikke landet i saken. Det krever en bra prosess med de næringsdrivende og vi må ha gode planer for gatearealene etterpå, fremholder Knudsen.Kvadraturforeningen har tidligere gått ut med støtte til parkeringshuset og følgene dette får for sidegatene til Markens, med åpnere gatebilde for myke trafikanter.

- Vil skje gradvis

Det betyr uansett ikke at parkeringsvaktene forsvinner fra bybildet. Nedbemanning vil eventuelt skje ved naturlig avgang, da arbeidsstokken har høy snittalder.

— De skal fortsatt sørge for at ikke trafikkreglene brytes, dessuten vil vi nok ha et tydeligere parkeringsregime i sykkel- og bussgater. Men dette avhenger av hva utfallet blir i saken om gatebruk og parkering, sier Ragnar Evensen.

– De må gjøre jobben sin, så må vi betale det vi skal, sier Wiggo Skagestad, i det han putter penger på parkometeret i Skippergata. Foto: Vegard Damsgaard

Daglig leder for parkeringsselskapet, som nå blir enhetsleder under Evensen, mener lite endrer seg i nær fremtid. — Publikum vil ikke merke forskjell i det hele tatt, bortsett fra at uniformer og logoer endrer seg. Det vil være oppgaver for oss hele veien, så får vi se hva dette ender med. Gateparkering blir nok ikke fjernet i forhold 1:1, og utviklingen vil skje gradvis, spår Raymond Solaas.

Parkeringsanlegget under Torvet skal drives av selskapet Time Park, med innkreving via en brikke i bilruta. Stadig flere betaler via mobil og andre lettvinte løsninger.

— Utviklingen mot enda mer billettløse ordninger fører til færre overtredelser i fremtiden, det vil vi nok se, medgir Solaas.

Parkeringsselskapet hadde et bra fjorår med to millioner i overskudd, etter at fire millioner var overført til bykassen.

Det ble ilagt 19.200 parkeringsgebyr og tilleggsavgifter, hvilket var en tilbakegang på to prosent fra året før.