Onsdag kunne Fædrelandsvennen fortelle at Likestillings— og diskrimineringsombud Hanne Bjurstrøm mener Den norske kirkes vigselsvedtak kan åpne «for en ny vurdering av om kirken fortsatt kan forskjellsbehandle homofile ved ansettelser».Også Presteforeningens leder, Martin Enstad, ba kirken som arbeidsgiver gjøre rede for det juridiske grunnlaget for forskjellsbehandlingen.

Men leder i Agder og Bispedømmeråd, Jan Olav Olsen, trenger verken juridisk grunnlag eller trusler om tapte klagesaker hos Diskrimineringsombudet for sitt standpunkt. Han mener kirken «for kirkens egen skyld» ikke lenger kan si nei til at gifte homofile blir prester.

Da kan vi ikke i neste omgang utestenge noen som er viet med vår kirkes liturgi fra prestestillinger- Vi kan vanskelig si at noen lever i strid med kirkens lære hvis de er viet etter en liturgi som er vedtatt av kirkens øverste organ - en liturgi som åpner samtlige kirker i landet for slik vigsel. Da kan vi ikke i neste omgang utestenge noen som er viet med vår kirkes liturgi fra prestestillinger, sier bispedømmerådslederen.

Fem — fem og dobbeltstemme

Bispedømmerådet teller 10 personer. Fædrelandsvennen vet fra før at fire av dem, Kjetil Drangsholt, Bergit Haugland, Aud Sunde Smemo og Kai Steffen Østensen, gjerne vil åpne døra til presteyrket for gifte homofile.

Biskop Stein Reinertsen, her i Bispedømmerådets juni-møte. Han ønsker ikke å si om han er for eller i mot at gifte homofile kan bli prester i bispedømmet hans før rådets behandling av saken til høsten. Foto: Kjartan Bjelland

Når denne saken kommer opp i Bispedømmerådsmøte til høsten, er det er ikke usannsynlig at de fem andre, Øivind Benestad, Geir Ivar Bjerkestrand, Rønnaug Torvik, Stian Berge og biskop Stein Reinertsen fortsatt mener bispedømmet skal forsøke å beholde retten til å nekte gifte homofile prestejobber. Da kan Jan Olav Olsens dobbeltstemme avgjøre.— Vil du i en slik situasjon holde fast ved at bispedømmet skal åpnes for at gifte homofile kan bli prester?

— Jeg forstår ikke hva som skal få meg til å stemme annerledes. Nå har jeg jobbet med denne saken grundig og lenge - samtalt og lest. Da kan jeg ikke se hva slags argumenter som kan dukke opp nå som skal få meg til å mene noe annet. Når kirken vedtar en liturgi, har den vedtatt sin lære. Da kan ikke ett bispedømme si at kirkens lære ikke gjelder her, sier Olsen, og påpeker at hans standpunkt er kjent blant de andre Bispedømmerådet.

Vil kunne spørre om samlivsform

Det stemmer nok, for Fædrelandsvennen var tilstede i rådets møte forrige mandag. Der besluttet de å fortsatt henvise til at «samlivsform kan bli tillagt vekt» i sine stillingsutlysninger. Men:

«Det må kun være for å kunne spørre om samlivsform som vi mener bryter med kirkens lære. Da er det snakk om uryddige samlivsformer. Det kan - etter min mening - ikke kalles en uryddig samlivsform hvis en prest er viet etter liturgi fastsatt av Den norske kirke,» sa Jan Olav Olsen der.

— I utgangspunktet ønsket ikke jeg en slik liturgi, men jeg forholder meg til det Kirkerådet har vedtatt, sier han til Fædrelandsvennen.

Bispedømmerådet besluttet å ta opp hele sin ansettelsespolitikk til høsten.

Biskopen ønsker ikke å uttale seg om hva han mener om ansettelse av gifte homofile før dette møtet.

Ba om støtte til LHBT-personer

I Agder og Telemark bispedømmeråds juni-møte fremmet Kai Steffen Østensen forslag om at bispedømmerådet skal støtte arbeidet for at «lesbiske, homofile, bifile og transpersoner skal bli anerkjent og ha like rettigheter som resten av befolkningen, både i Den norske kirke og i samfunnet for øvrig».

Kai Steffen Østensen, her i Bispedømmerådets juni-møte, hvor han foreslo at bispedømmet skal støtte arbeidet for at LHBT-personer skal ha like rettigheter som andre i kirke og samfunn. Foto: Kjartan Bjelland

Også Bergit Haugland og Kjetil Drangsholt sto bak forslaget der de i tillegg ba om at bispedømmerådet likebehandler LHBT-personer «på linje med andre søkere ved ansettelser» og at «alle som ønsker å arbeide i Agder og Telemark bispedømme skal oppfordres til å søke ledige stillinger».Forslaget ble ikke realitetsbehandlet, men kommer på bordet igjen når Bispedømmerådet til høsten skal drøfte hele ansettelsespolitikken sin.