Like før klokken 16.30 stod køen i fem kilometer vestover mot brokrysset. Det var kø helt til Aurebekk-krysset. Foto: Jarle R. Martinsen
Elektromontør Chris Andersen fra firmaet Traftec kom godt i gang med jobben i tunnel torsdag formiddag. Første oppgave er å ta ned lysarmaturen i taket som skal skiftes ut. Foto: Jarle R. Martinsen
Flere gravemaskiner var i sving i tunnelen for å rive opp asfalten fordi et helt nytt overvannsystem skal lages. Foto: Jarle R. Martinsen
Trafikkdirigent Tørres Hansen ved Gismerøya-krysset. Det er i utgangspunktet et problemkryss og nå var en dirigent helt nødvendig. Foto: Jarle R. Martinsen

MANDAL: — Det hoper seg utrolig fort opp, fastslo trafikkdirigent Tørres Hansen.

Da hadde han vekslet mellom brokrysset og Gimserøya-krysset hele dagen for å sørge for flyt i trafikken.

Ved 15-tida kom det tusenvis av kjøretøy inn mot rundkjøringen ved bybroa. Køen østfra strakte seg flere kilometer, som vil si forbi Imesletta på E 39 og mot Berge. Vestfra var køen også kjempelang.

Saken fortsetter under bildet

_S2R8967.jpg

Klokken 16.30 var køen i vestgående retning fem kilometer lang. Køen stod helt til Aurebekk-krysset i enden av Imesletta. — Likevel vil jeg si det har gått greit i det store og hele. Det har vært bra flyt i trafikken, og køer må vi alle bare regne med framover, sier byggeleder i veivesenet, Steffen Köhler.

I østgående retning var det ikke like store problemer. Like før klokken 17 var det minimalt med kø ved Ulvegjelet forbi Matkroken.

— I rushtiden var det spesielt mye kø. Etter det har det gått veldig greit, og det er ikke meldt om noen problemer på strekningen nå, sier trafikkoperatør Arne Kleiv i Statens vegvesen, ved 20-tiden.

— Vi oppfordrer bilistene til å smøre seg med tålmodighet og vise hensyn til arbeidet som pågår. I byggeperioden nå må man rett og slett regne med forsinkelser både på morgenen og på ettermiddagen.

Stengt av

Ved midnatt natt til torsdag ble E 39 stengt av og bilene sluset gjennom Mandal sentrum i en trasé på 2,5 kilometer.

Flaskehalsene er flere, men aller størst i brokrysset. Allerede fra før er krysset en utfordring i ettermiddagsrushet.

Torsdag ble det naturligvis mye verre. Med lokaltrafikken fra Bryggegata, Frøysland, Malmø og Øvrebyen sammen med E 39-bilene korket det seg til.

25.000 biler

Det handler om opp mot 25.000 biler i døgnet som skal via rundkjøringen der det kommer flest mellom klokka 14 og 17.

Trafikkdirigent Tørres Hansen ved Gismerøya-krysset. Det er i utgangspunktet et problemkryss og nå var en dirigent helt nødvendig. Foto: Jarle R. Martinsen

— Vi har plassert mellom 10 og 20 trafikkdirigenter på forskjellige steder langs omkjøringsstrekningen for å avhjelpe, sier Köhler. Han sier de vil høste erfaringen med trafikkflyten og eventuelt justere antall dirigenter og hvor de skal være gjennom dagen.

Overholdt ikke vikeplikten

Det var altså få problemer, dog med et unntak: Bilene som kjørte ut på E 39 ved Skarvøy-krysset. Her er det åpent et felt østover mot innkjørselen til Mandal øst på Skinsnes.

— Flere bilister som kommer på E 39 i dette feltet bryr seg ikke om eller ser ikke vikepliktsskiltet ved Skinsnes-krysset. De har altså vikeplikt her, påpeker Köhler.

Arbeidet i gang

Inne i Kirkeheitunnelen kom arbeidet raskt i gang rett etter stegningen.

— Her vil det bli jobbet døgnet rundt helga medregnet. Vi har som mål å være ferdig 6. november. Det bør vi klare om det ikke skjer noe alvorlig som forsinker, sier Köhler.

Saken fortsetter under bildet

Elektromontør Chris Andersen fra firmaet Traftec kom godt i gang med jobben i tunnel torsdag formiddag. Første oppgave er å ta ned lysarmaturen i taket som skal skiftes ut. Foto: Jarle R. Martinsen

Helt ferdig til da vil man likevel ikke være, så noen nattestengninger med påfølgende omkjøringsvei vil det fortsatt tidvis være. Fædrelandsvennen var med ham inn i tunnelen torsdag formiddag der det ble jobbet med å frese opp asfalten, drille bort deler av tak og vegg og å ta ned lysarmaturen.

Nytt overvannssystem

En av de største jobbene som skal gjøres er å laget et helt nytt overvannsystem. Mange av de gamle rørene for å få vekk vann er ødelagt. Nå skal et nytt system fange opp vannet som kommer gjennom tunneltaket.

Flere gravemaskiner var i sving i tunnelen for å rive opp asfalten fordi et helt nytt overvannsystem skal lages. Foto: Jarle R. Martinsen

— Dessuten blir all vann nå renset, ikke minst det som brukes når det rengjøres her inne, sier Köhler.2,5 kilometer med drensrør skal monteres og 35 nye kummer lages i forbindelse med overvannsystemet.

Ellers blir det bedre bergsikring, nytt lysanlegg, nødnett monteres og nødbommer settes opp.