MANDAL: — Mange gruer seg og har tatt kontakt, men mitt råd er at man beregner ekstra tid for å komme gjennom sentrum og fremfor alt er tålmodig, sier ordfører Alf Erik Andersen.
Kirkeheitunnelen nordøst for sentrum skal stenges i ni uker fra natt til 1. september. Dette skjer som følge av at i alt 200 tunneler skal utbedres landet over de neste årene.
Vil bli ufremkommelig
Det er en rekke sikkerhetstiltak som skal utføres i Kirkeheitunnelen, som blant annet å sette opp fjernstyrte bommer, evakueringslys, nødskap, montere opp nødnett og skifte ut dagens overvannsanlegg. Dessuten skal fjellet i tunnelen sikres bedre.
LES OGSÅ: De gruer seg til å få "ny E 39" ved husveggen
Grunnen til at tunnelen må stenges er at veibanen må graves opp og dermed blir tunnelen ufremkommelig.
Forstår godt
Byggeleder i veivesenet, Steffen Köhler, forstår godt at mange gruer seg.
Saken fortsetter under kartet
— Vi kunne ha jobbet kun på natten og hatt tunnelen åpen på dagtid, men det hadde tatt et helt år. Om det hadde vært noe bedre med stor nattetrafikk over så lang tid, er det vel få som mener, sier Köhler.
Saken fortsetter under annonsen Det har gått 25 år siden Kirkeheitunnelen åpnet og europaveien ble flyttet vekk fra sentrum. Nå skal trafikken altså tilbake på den 2,5 kilometer lange strekningen langs Søren Jaabæksvei, over bybroa, gjennom Amaldus Nielsens gate og Halseveien.
Flaskehalser
Her er i alle fall to flaskehalser. Den ene er krysset til Gismerøya fra Søren Jaabeksvei, et allerede i dag belastet kryss.
— Men det verste blir nok brokrysset. Gjennom Bryggegata kjører det i dag 11.500 biler i døgnet. Det er faktisk 3000 flere biler enn på dagens E 39, sier ordføreren.
Tar man med alle bilene som kommer fra Øvrebyen mot brokrysset blir det dermed langt over 20.000 biler i rundkjøringen i døgnet.
Denne lokal- og regionaltrafikken skal altså nå stange seg gjennom rundkjøringen på sentrumssiden av broa.
- Det blir en utfordring for oss alle. Men igjen har vi ikke noe annet valg enn å være tålmodige, sier Andersen.
Sikkerhetstiltak
Veivesenet har i forkant gjort en rekke trafikksikkerhetstiltak langs omkjøringsruten.
— Vi har blant annet laget nye fortausløsninger og gangfelt, midlertidig avskjerming av myke trafikanter, asfaltering og forsterket belysning i enkelte krysningspunkter, sier Köhler.
Saken fortsetter under bildet
En stor del av strekningen har også fått ny asfalt.— I perioden med omkjøring vil det bli benyttet trafikkdirigenter i flere kryss og gangfelt for å bedre trafikksikkerheten. Dette vil også bedre fremkommelighet for alle trafikantgrupper, sier han.
Dirigenter
Når tunnelen stenges vil det mellom klokka 6 og 17 stå 1-2 dirigenter ved nesten samtlige kryss på omkjøringsveien for å sikre seg at trafikken flyter så godt som mulig. Det gjelder også rundkjøringen i brokrysset.
- Det vil også bli gjort en rekke andre endringer, blant annet på gangfeltene. Fotgjengere og syklister kan heller ikke passere bybroa de neste ukene, de må bruke Adolph Tidemands bro, sier Köhler.
- Dette blir vanvittig
Flere tusen biler forbi bensinstasjonen på Malmø er slett ikke bare positivt.
— Dette blir vanvittig. Selvsagt vil jeg få mange flere kunder fra dagens E 39. Samtidig vil det bli vanskelig å i det hele tatt komme seg ut på veien igjen. Mange av mine faste kunder vil derfor droppe å komme hit de neste ukene, tror daglig leder ved Best Mandal Bensinstasjon, Ronny Blix.
Bensinstasjonen er dessuten nærmeste nabo til Gismerøya-krysset som allerede er et mareritt på ettermiddagen. Her står biler og trailere som prøver å komme ut på Søren Jaabeksvei. Saken fortsetter under bildet
— Det må stå noen å dirigere for at det ikke skal korke seg helt, sier Blix. Han både gruer og gleder seg til de neste ukene.
— Artig med mye liv og folk, men dette blir en stor utfordring å takle, sier Blix, som selv må sykle til jobb disse ukene for å i det hele tatt komme fram.