MANDAL: — Vi skal utbedre tunnelen for å etterkomme EU-krav til tunnelsikkerhet, forteller Jan Helge Egeland, prosjektleder for tunnelrehabilitering i Statens vegvesen, Region sør.

Det er nå klart at fire entreprenører er i konkurranse om å gjennomføre rehabiliteringen av Kirkeheitunnelen i Mandal.

AF Gruppen Norge har lagt inn et bud på 60,7 millioner kroner. Scanmatic Elektro AS har lagt inn et bud på 52,4 millioner, mens TT Anlegg har inne et bud på 48,8 millioner. Risa har det laveste budet med 45,5 millioner kroner.

To milliarder

Det vil altså si at det laveste og det høyeste anbudet skiller over 15 millioner kroner.

— Entreprenørene priser dette prosjektet ulikt. Det er ikke uvanlig med så store sprik, påpeker Egeland.

Rehabiliteringen av Kirkeheitunnelen er en del av et landsomfattende program for tunnelrehabilitering. Totalt skal 200 tunneler i Norge rehabiliteres i løpet av utgangen av 2019. I Region sør, som består av Vest-Agder, Aust-Agder, Telemark, Buskerud og Vestfold, skal 31 tunneler rehabiliteres. Arbeidet har en prislapp på totalt rundt to milliarder kroner.

Stenger E 39

Arbeidet med Kirkeheitunnelen starter opp i mai. Det skal da bygges to tekniske bygg på hver side av tunnelen. Disse byggene skal blant annet inneholde styringssystemer for tunnelen, generatorer og annet teknisk utstyr. Mens dette arbeidet pågår, vil trafikken gå uhindret gjennom tunnelen fram til 15. august.

Fra 15. august og fram til 15. oktober vil det pågå arbeid i selve tunnelen.

— Alt elektroteknisk utstyr i tunnelen skal byttes ut. Det skal blant annet bygges et nytt overvannsanlegg, og tunnelen skal tettes slik at den blir vann- og frostsikker, opplyser prosjektlederen.

I denne perioden stenges E 39, og trafikken sluses over på en omkjøringsvei på gamle E 39 gjennom Mandal.

Prosjektet vil være fullført i løpet av november.