KRISTIANSAND: Nye beregninger fra Kristiansand Parkeringsselskap viser at elbil-eierne vil parkere gratis for rundt fire millioner kroner i år. Det er en viktig grunn til at selskapet risikerer underskudd.

Tallene kommer fram i tertialrapporten som ble vedtatt av styret tirsdag.

— Vi vet ikke nøyaktig hvor mye vi taper på bilene. Men det dreier seg om betydelige verdier som vi går glipp av, sier Raymond Solaas, daglig leder i Kristiansand Parkeringsselskap.

Fordobling

Parkeringsselskapet har telt hvor mange elbiler som står parkert på plasser der andre biler må parkere. Resultatene viser en dobling i løpet av ett år.

• Høsten 2013 stod det parkert 78 elbiler på kommunens avgiftsparkering hver time i tidsrommet 10 – 15. De parkerte gratis for mellom 1,5 – 2 millioner.

• Høsten 2014 stod det 166 el-biler parkert på kommunens avgiftsparkering hver time i tidsrommet 10 – 15. De parkerte gratis for mellom 3,5 – 4 millioner.

Parkeringsselskapet budsjetterer fortsatt med et overskudd på knappe 300.000 kroner, men risikerer at dette ryker hvis de ikke klarer å gjennomføre planlagte innsparingstiltak.

Opptar plass

I tillegg til at elbilene fører til svekket økonomi for parkeringsselskapet, skaper de også problemer for de andre bileierne, som ikke finner parkeringsplass.

— Elbilene opptar ofte de beste parkeringsplassene. I tillegg til at kommunene går glipp av inntekter, fører det også til at andre bilister må lete etter parkeringsplass slik at letetrafikken øker. Så det er ingen tvil om at økningen i bruk av elbiler har sine negative sider, sier Lars Monsen, generalsekretær i bransjeforeningen Norpark.

De organiserer offentlig eide parkeringsselskaper.

Både Lars Monsen og Raymond Solaas mener at parkeringsselskapene nå skal få anledning til å kreve betaling for elbilene. Bransjen har spilt det inn overfor regjeringen når nye retningslinjer nå skal lages.

— Så langt har vi ikke fått noen signaler om at det vil skje. Det som diskuteres nå, er elbilenes anledning til å kjøre i kollektivfeltet, sier Lars Monsen.

Svikt

Så lenge antall elbiler øker, risikerer parkeringsselskapet å tape enda flere inntekter framover. I tillegg til elbilene, har de også opplevd en nedgang på grunn av et nytt betalingssystem, en vanskelig vinter og at man nå ikke trenger å betale etter kl 17.00. Inntektene ser dermed ut til å synke med rundt 2,5 millioner i 2014. Parkeringsselskapet har både effektivisert driften og kuttet i vikarbruken for å spare pengene.

Nedbemanning

Parkeringsselskapet vurderer også nedbemanning i forbindelse med naturlig avgang.

— Det er et tiltak vi vil drøfte med de ansatte hvis noen av de faste går av med pensjon eller slutter, sier Solaas.

Hovedtillitsvalgt i Fagforbundet, Pål Tjøm, sier at de ansatte ikke oppfatter situasjonen som kritisk.

— Vi har en god ledelse som gjør dette sammen med de ansatte, sier han.

Interessert i bil? Les flere saker på fvn.no/motor!