— I Norge har salget gått opp med to prosent, i Kristiansand med over fire prosent, sier en tydelig fornøyd bilbransjeleder, som for de fleste forbindes med Gumpen-konsernet.

Der er han nå driftssjef for de ni bilforretningene fra Lyngdal til Grenland og skal bidra til å spille hver enkelt enhet best mulig.

Men her og nå representerer Terje Jochumsen den samlede bilbransje, der han også er raus med superlativene:

— En veldig seriøs bransje, aldri har vi samlet sett hatt så gode drivere av de 17 medlemsbedriftene, mener han, men sier også at marginene i bransjen er temmelig stramme.

— Men bilbransjen kan leve godt og sunt i dagens situasjon, slår han fast og hopper kjapt over til kundenes virkelighet.

Les også:

Bilprisene ned

— Aldri har det vært så billig og enkelt å kjøpe bil som i dag, påstår han, og viser til at bilprisene har stått stille eller gått litt ned de siste ti årene, samtidig som folks kjøpekraft har gått i været. Og med rente som nærmer seg null og nye finansieringsmåter som privat leasing, mener Jochumsen at det går an å holde en ny bil i dag for et par tusenlapper i måneden, finansiering, avgift og forsikring inkludert.

— Jeg tør påstå at det er fem ganger lettere å kjøpe bil i dag enn for ti år siden, reklamerer Jochumsen.

At dagens nye biler er langt tryggere og har mye mer innebygget sikkerhet enn for ti år siden, unnlater han selvsagt ikke å nevne, og understreker viktigheten av å få modernisert den norske bilparken.

Konkurransevridende?

At 2014 er blitt et svært annerledes år for bilbransjen i Norge, og på Sørlandet, er det liten tvil om. Med rekordsalg av elbiler til priser norske bilkunder tidligere kunne drømme om, har forhandlere med elbiler i sortimentet virkelig kunnet nyte tilværelsen.

Husk at elbilene utgjør bare 15 prosent av bilsalget

— Alle elbilfordelene må jo være konkurranse-vridende til fordel for noen få bilforhandlere?

— Ja, det er det liten tvil om. Men husk at elbilene utgjør bare 15 prosent av bilsalget. Det er fortsatt 85 prosent igjen av kaka å konkurrere om, slår han fast.

Men er også tydelig på at det er blitt for mange fordeler for elbilene gjennom avgiftsfritak, momsfritak, gratis bompassering, gratis parkering og kjøring i kollektivfelt.

Les også:

Innstramminger

— Elbil-folket har fått det for godt, og etter hvert vil det skje innstramminger i forhold til dagens situasjon, mener Jochumsen, som erfarer at myndighetene har tatt igjen tapte inntekter gjennom økte drivstoffavgifter, noe som selvsagt ikke rammer elbilene.

— Elbilkostnadene betales av andre, slår han fast.

- Men er det ikke klokt å vente med å anskaffe seg elbil til rekkevidden blir bedre?

— Nei, ikke dersom en elbil dekker dagens behov til en husstand. Da vil jeg si: «Løp og kjøp!» Det blir aldri gunstigere økonomisk sett å anskaffe og holde en elbil.

Bilselgeren

Jo da, bilselgeren Jochumsen fornekter seg ikke, selv om det ikke er jobben hans lenger. Da vi møtte ham klokka 12, hadde han solgt tre biler den dagen, og intervjuet ble avbrutt av det som så ut til å bli salg nummer fire.

For bilsalg ligger i genene. Pappa Ole var i bilbransjen hele livet, og nå er sønnen på 18 «aspirantselger» hos Kia-forhandleren. Og ryktene sier at han absolutt har talent for dette.

Billigere ladbare hybrider?

Mange venter spent på hva som vil skje med bilavgiftene i statsbudsjettet for 2015, spesielt i forhold til de såkalte ladbare hybridbilene.

— Sett fra de store bilfabrikkenes side, så er det jo disse bilene som er fremtiden. De kjører på strøm i byene, og det kommer etter hvert til å bli påbudt, og går på vanlig drivstoff på lengre turer, sier Terje Jochumsen som ikke forventer at hybridene blir svært mye billigere fra 2015. — Husk at for en Audi A3 Electron, en såkalt ladbar hybrid, utgjør engangsavgiften bare 17.703 kroner. Fjernes avgiften helt på disse bilene, blir ikke prisreduksjonen mer enn på nevnte beløp, minner Jochumsen om og har liten tro på noen momsfjerning på disse bilene slik elbilene har fått.

— Et slikt vedtak gjør myndighetene neppe igjen, sier lederen for Vest-Agder Bilbransjeforbund.

Vil ha langsiktig elbilpolitikk

Petter-Haugneland-Norsk-Elbilforening.JPG Foto: Picasa

— Det er først nå at vi ser at elbilpolitikken virkelig virker. Men fortsatt er det ikke mer enn snaut 15 prosent som velger elbil når de kjøper ny bil.Det sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk Elbilforening. Han mener elbilene absolutt ikke har fått for mange fordeler.

— Hadde det vært for gunstig å kjøpe og eie elbil, så hadde jo alle valgt en slik bil, sier han, og forventer at regjeringen i statsbudsjettet kommer med føringer for en mer langsiktig elbilpolitikk - ut over det magiske tallet på 50.000 biler som nåes allerede neste år og 2017-grensen i klimaforliket.

— 50.000 elbiler i Norge er jo et alt for lavt ambisjonsnivå. Det utgjør bare to prosent av bilparken, sier Haugneland som ikke minst etterlyser en langt sterkere satsing på ladeinfrastrukturen enn vi har sett så langt.

Når det gjelder de ladbare hybridene, mener han at de må få fordeler som gjør at de i større grad kan konkurrere med biler drevet av bensin eller diesel.

— Det blir feil å sette ladbare hybrider opp mot elbiler, som vi delvis har sett bilbransjen gjøre. Et riktig grep fra myndighetene kan være å gi fratrekk på vektkomponenten i engangsavgiften for å gjøre disse rimeligere i innkjøp, mener Haugneland.