Alcoa og deres samarbeidspartnere hevder at en båt får femdoblet kjøretiden sin, mens elbiler kan øke rekkevidden med 1600 kilometer. En vanlig elbil har i dag rekkevidde på under 200 kilometer. En Tesla kommer opp mot tre ganger så langt. Alcoa-teknologen skal altså kunne tre— eller firedoble denne distansen igjen.

Alcoa og deres samarbeidspartnere testet deres nye batteri på elbil i Canada i sommer. Fabrikken hevder at det skal forlenge rekkevidden med inntil 1600 kilometer. Foto: Chantal Mathieu

Alcoa er et internasjonalt konsern med aluminiumsfabrikk på Lista.

Aluminium

— Nye batterier drevet på luft og aluminium kan løse rekkeviddeutfordringen til elbiler og elbåter og bidra til nullutslippsmålene, skriver Alcoa i en pressemelding.

— Det er veldig spennende, og vi har stor tro på at vi kan få til mye med våre samarbeidspartnere, sier mediekontakt Anne Jahr til Fædrelandsvennen.

Dagens elbiler og elbåter har begrenset bruk på grunn av den korte rekkevidden. Men med det nye aluminiumluftbatteriet som Alcoa, Phinergy og HEIG-VD har utviklet, kan denne utfordringen være løst. Dette ble demonstrert med en elektriske demobåt på Lake Neuchâtel i Sveits 26. august.

Det nye aluminiumsluftbatteriet skaper energi når aluminium reagerer med luft. Batteriet i elbåten som ble demonstrert inneholder 15 kilo aluminium, noe som gir båten 25 timer ekstra navigasjonstid sammenlignet med de fem timene til en tilsvarende båt uten aluminiumluftbatteri.

Det er spesielt krevende med elektriske kjøretøy på vann. Dette skal Alcoa ha løst ved å utvikle en ny legering som har styrken, støpeegenskapene og korrosjonsbestandigheten som kreves av metaller brukt i marine fartøy.

Tidligere i år testet de en tilsvarende batteritype på bil i Canada.

Grønn skipsfart

— Det er virkelig spennende at vi som aluminiumsprodusent kan bidra til videreutviklingen av den grønne skipsfarten, og særlig her i Norge hvor skipsfarten står så sterkt, har vi store muligheter til å være foregangsland, sier Kai-Rune Heggland, Norgessjef i Alcoa.

— Vi har allerede samarbeidet med Phinergy om elbilteknologi, men med denne nye elbåten får vi demonstrert potensialet i anvendelsen av teknologien også på andre områder. Jeg ser for meg at vi i fremtiden ikke bare får grønnere skipsfart, men at vi også for eksempel kan erstatte gamle dieselaggregater i sykehus med det nye superbatteriet, og sikre ren og stabil reservestrøm, sier Heggland.

Anne Jahr sier at det er usikkert når batteriteknologien finner veien til massemarkedet.

— Vi må få verifisert teknologien og finne samarbeidspartnere i bilindustrien. Vi snakker om noen år, sier Jahr.