— Vi opplever en inntektssvikt, men går ikke ut med konkrete tall nå, sier Raymond Solaas, daglig leder i Kristiansand Parkeringsselskap.

Konsekvensene av inntektsfallet er at parkeringsselskapet nå jobber med innsparingstiltak, men disse er ennå ikke vedtatt.

— Vi må tilpasse oss inntektssiden, men det er for tidlig å si noe om dette. Vi må først ta det med styret, sier Raymond Solaas, som opplevde et underskudd på 3,1 millioner i 2013. Selv om det blir innsparinger, skal det ikke være snakk om stillingskutt nå.

Les også:

Elbiler

Det er flere grunner til at inntektene faller. Den ene er alle elbilene som ikke betaler og som opptar parkeringsplasser som parkeringsselskapet ellers kunne ha fått gode inntekter på.

En utregning for 2013 viser at de går glipp av mellom 1,5 og to millioner i året på grunn av elbilene.

I tillegg taper de penger på at tiden for avgiftsparkering er redusert, og at parkeringshuset ved Kilden har et belegg på kun 33 prosent.

Dette kommer fram i årsregnskapet for 2013, samt i 1. tertialrapport som tar for seg driften av Kristiansand Parkeringsselskap i årets fire første måneder (se fakta).

Tendensen har altså fortsatt både i Kristiansand og i andre norske byer. I Bergen ønsker nå byrådet å ta betalt for elbiler i kommunale parkeringshus fordi de taper så mye på dem.

Les også:

Ansatte

Hovedtillitsvalgt i Fagforbundet, Pål Tjøm, bekrefter at kutt i stillinger ikke er noe tema nå. Han er likevel redd det blir konsekvensen hvis parkeringsselskapet opplever fall i inntekter, samtidig med at de må levere overskudd til Kristiansand kommune.

— Det er begrenset hvor mange man kan omplassere, så jeg mener det er reell fare for det, med den iveren som det politiske styret har for å få overskudd, sier han.

Og utdyper:

— Jeg er bekymret for at politikerne er mer opptatt av hvor mye overskudd parkeringsselskapet leverer, i stedet for å være opptatt av den samfunnsoppgaven det har, sier Tjøm.

Han viser til at de økonomiske problemeneikke bare skyldes elbilene, men også parkeringshuset ved Kilden som bystyret bestemte at parkeringsselskapet skulle overta. Det er også bystyret som har bestemt at man betaler for gateparkering fram til kl. 17.00. — Den økonomiske situasjonen er i hovedsak et resultat av politiske vedtak både sentralt og lokalt. Fagforbundet håper politikerne tar konsekvensen av sine egne handlinger, sier Tjøm.

Ikke profittkrav

Ordfører Arvid Grundekjøn (H) vil ikke gi noen garantier til parkeringsselskapet, men sier han er fullt klar over at de økonomiske problemene også skyldes politiske beslutninger.

Les også:

— Vi ser tydelig at vi styrer premissene. Da kan vi ikke i neste omgang snu oss rundt og si at vi forventer overskudd. Vi ser disse sammenhengene, men det er likevel viktig at kommunen har en totaløkonomi som er god, sier Grundekjøn.

Hvor mye parkeringsselskapet taper og hvilke tiltak de setter inn, blir trolig klart på et styremøte i slutten av måneden.