Naturvernforbundet er nå svært opptatt av at man ikke skal redusere omfanget av oljevernberedskapen, selv om det nå har gått noen dager siden havariet, og det ikke lekker like mye olje ut fra det havarerte skipet lenger.

— Det er svært viktig å ikke redusere innsatsen nå, det er fortsatt mye å gjøre, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet, til Aftenposten.no.

Han forteller at organisasjonens marinbiolog, Per-Erik Schulze, i dag skal ut i båt i 12-tiden sammen med blant andre representanter fra Kragerø kommune for å se på oljesølet langs Kragerø-kysten. Schulze har vært på stedet mer eller mindre kontinuerlig siden havariet var et faktum.

Roser Risør

Naturvernforbundet har også snakket med ordføreren i Risør, etter at det ble kjent at olje nå har nådd helt ned til Risør, om lag 50 kilometer (rundt 27 nautiske mil) fra havaristedet.

— I Risør er beredskapen på plass i tilfelle det kommer mer olje inn mot land, og jeg må si det er en helt annen beredskap enn den vi har sett i for eksempel Kragerø-området, hvor beredskapen har vært dårlig. Det virker som om folk bare har sittet med hendene i fanget og ventet på at Kystvakten skal komme, sier Haltbrekken.

Hyttefolket har fortvilt, og selv samlet opp olje i plastsekker. Store mengder olje har rammet strender og svaberg langs kysten.

Haltbrekken opplyser at Naturvernforbundet vil bruke resten av dagen søndag til å forberede fuglerehabilitering.

Starter nødlossing i dag

Det nederlandske bergingsselskapet Smit Salvage, som skal tømme det havarerte skipet for olje (såkalt nødlossing), skal starte dette arbeidet i dag. Egentlig skulle det vært påbegynt i går formiddag, men da hadde selskapet, og underleverandøren Buksér og Berging, sitt fulle hyre med å tette hull i skroget på det oljelekkened «Full City»

Langs land ved ulykkesområdet står fortsatt flere biler som suger opp olje fra sjøen. Det er lagt to lenseringer rundt «Full City», for å hindre olje som fortsatt lekker fra skipet i å komme ut i sjøen.

Aftenposten / Fædrelandsvennen