At Tangen også ser for seg denne modernistiske skatten i Siloen, et av byens moderne ikonbygg er også fantastisk. Hvor ofte har vi ikke drømt om at nettopp en slik mulighet skulle komme for Siloen?

Undertegnede er uenige i uttalelser som «man begynner fullstendig feil om man kobler dette (kunstgaven) med utstillingslokale, …». Det er nettopp det byen må gjøre, takke ja til denne helt spesielle kombinasjonsmuligheten og legge forholdene til rette. Det gjelder uansett om man ser på det som kommunikasjonsrådgiver/omdømmebygger, som arkitektur-og kulturhistorisk interessert, som byplanlegger eller næringslivsaktør på Sørlandet, for å nevne noen.

Et slikt bygg kan gjøre kunstopplevelsen større med sine mange unike rom; bygget og dets arkitektur i kombinasjon med kunsten kan bli en attraksjon kjent langt utenfor byens grenser. Det finnes flere eksempler på kunstmuseer hvor arkitekturen bidrar til å gjøre bygget til en turistattraksjon i seg selv; Kunstmuseer hvor kunsten og arkitekturen komplementerer hverandre. Som eksempler kan man nevne Guggenheim i New York, Aros i Århus, Guggenheim i Bilbao, Kiasma i Helsinki og Tate Modern i London.

I en by hvor fortetting er både ønskelig og uunngåelig, må vi passe på de byggene, de stedene og de kvalitetene som er unike i byen vår.

Siloen er absolutt et unikt byggverk, men betydningen og verdien av dette bygget er ikke åpenbar for alle. Kristiansands havnehistorie, norsk industrihistorie og norsk arkitekturhistorie oser ut av Siloen på Silokaia. Siloen ble tegna i 1935 av arkitekt Arne Korsmo i arkitektfellesskap med Sverre Aasland. Arne Korsmo har spilt en stor rolle i norsk arkitektur, spesielt innenfor modernismen. Hans arbeider var preget av et stort mangfold og uttrykksmessig spenn som strekker seg inn i de historiske stilartene, lokale norske tradisjoner og folkelige uttrykk.

Siloen er et tidlig industrielt byggverk prosjektert utfra funksjonalismens idealer, og er et av funksjonalismens hovedverk i Kristiansand. De høye, hvitmalte, runde siloene knyttes sammen med et vertikalt, firkantet trappehuselement med smale horisontale vindusspalter, og en lavere bygning mot kaifronten som betjener siloene. Massiviteten, høyden og materialiteten, i tillegg til den sentrale plasseringa i Vesterhavna, gjør siloen til et landemerke. Siloen ble i 1939 tildelt Houens fonds diplom for god arkitektur, som ett av to byggverk i Kristiansand. Houens fonds diplom er den eldste av Norges arkitekturutmerkelser og er en av landets viktigste arkitekturpriser. Den gis til et byggverk, et «fremragende, selvstendig og arkitektonisk gjennomført arbeid». Siloen må som bygg derfor betraktessom etkulturminne av nasjonal betydning og bevaringsverdien er stor **.**

Siloanlegget består av totalt 30 siloer plassert i tre sammenhengende rekker med ti siloer i hver. Silobygningen er 37 m høy, mens selve sylinderne har en høyde på 31 m. En slik høyde finner mansjelden i både eksisterende bygg og nybygg, og den utgjøren enorm ressurs som gir unike muligheter for utnyttelse av bygningen.Den sirkelforma grunnplanen hver silo har, og den imponerende høyden,gjør siloene til et meget karakteristisk bygningselement; en spesiell romlig opplevelse .

Mange mener at et hvert bygg skal kunne tilpasses en hvilken som helst funksjon. Dette har resultert i mange dårlige transformasjonsprosjekt. Byggets arkitektur og form er det som skal være førende for hvilken funksjon som skal fylle bygget. Siloens høyde, sirkulære form og lukkethet er som skapt for et kunstmuseum.

Kunst er et begrep som favner mye og finnes i mange formater. For å nevne eksempler kan både bilder og tekstiler være i størrelser som trenger mye luft, rom og høyde rundt seg. Kunst kan være ømfintlig for dagslys, og siloen med sin lukkethet er viktig for å beholde byggets skulpturelle karakter, samtidig som den skåner kunsten for sollys

Å bevege seg inne i siloen mellom de 30 sylinderne med sin høyde og form vil være en sterk opplevelse. Kunstsamlingen til Nicolai Tangen i kombinasjon med annen kunst og kulturaktivitet, vil få rom i et bygg det ikke finnes maken til; Et bygg vi kan være stolte av og gi det innhold det fortjener!

Odderøya skal bli et kultursentrum i Kristiansand. Det finnes en rekke kunstnere og kunstgallerier i forsvarets tidligere bygg. Fylkesmuseet vurderes flyttet. Nytt teater og konserthus er på plass. Cruiseskipene legger til på silokaia. Et kunstmuseum i siloen vil være et flott tilskudd og bidra til å generere turisme og liv på silokaia.

Kristiansand må vise at de har mot og styrke til å satse på arkitektur og kultur.

La siloen bli et unikt transformasjonsprosjekt hvor arkitektur og form spiller en viktig rolle . De beste eksempler på transformasjon er der bygg i stor grad får være seg selv med en tilpasset funksjon. La de unike rommene få en sjanse til å vise seg frem! La den enorme innvendige romhøyden gi rom for kunst og kreativitet. Et verdig høydepunkt i enden av kulturaksen.

Vi ønsker Nicolai Tangens kunstsamling velkommen til Siloen med åpne armer!