— Det er flott at Kristiansand får en sånn gave. Hvis man ser byens kunstsamling under ett så er det klart at dette vil være med på å styrke byens kunstfaglige kvaliteter. Det er en fabelaktig gest, og det er deilig at det endelig skjer i Kristiansand, sier Erlend Høyersten, tidligere direktør for Sørlandets Kunstmuseum, og nåværende direktør ved ARoS Aarhus Kunstmuseum.

Fædrelandsvennens førsteside lørdag 25. april.

Den London-baserte fondsforvalteren Nicolai Tangen gir sin gigantiske kunstsamling til fødebyen Kristiansand. Verdien er anslått til 150 millioner kroner.— Hva kan dette bety for byen?

— Det kommer helt an på hvordan man forvalter gaven. Det kan gå begge veier. Det er ingen automatikk i at dette vil føre til at Kristiansand fremstår i nytt skinn. Tvert i mot, man må virkelig jobbe for å skape en ringvirkning av samlingen, sier Høyersten.

Foreslår Sørlandets Kunstmuseum

Han er skeptisk til forslaget om å legge samlingen til kornsiloen.

— Jeg kan forstå at det kan virke forlokkende å lage et nytt museum i denne anledning. Men, å legge samlingen til Kornsiloen er det siste jeg ville gjort. Det å drive et museum er meget dyrt. Markedsføringen tar tid. Et museum trenger liv rundt seg, skiftende utstillinger for at samlingen skal fortelles på nytt.

Sørlandets Kunstmuseum er ifølge Høyersten det beste alternativet.

— Jeg håper ikke at noen blir sure på meg nå, men hadde jeg sittet med en slik samling og gitt den til Kristiansand, ville jeg gitt den til Sørlandets Kunstmuseum. Derimot med forventinger om hvordan den skulle vises og tas vare på.

— I tillegg til at det var politisk og økonomisk mulighet for å ekspandere arealet, for eksempel inn i nabobygget. Jeg ville laget et museumskvartal. På den måten ville jeg visst at samlingen ville vært omringet av høy ekspertise, legger han til.

- Meget høy kvalitet

Han roser samlingen.

— Tangen har i tillegg til egen kompetanse og interesse, benyttes seg av ekspertise, noe som er en garanti for nivået i samlingen. Den tidsepoken som han har interessert seg for er et forsømt område på mange kunstmuseer. Sånn sett kan man si at den har en meget høy kvalitet. Den er spesiell og interessant.

Johan Otto Weisser, Fædrelandsvennens kunstanmelder, mener også at samlingen bør legges til Sørlandets Kunstmuseum.

Johan Otto Weisser, kunstanmelder i Fædrelandsvennen håper at gaven blir brukt til å utvikle byens identitet. Foto: Torgeir Eikeland

— Hvis man frigjør noe areal i bakgården til museet og legger samlingen der vil det styrke samhandlingen. Kornsiloen er også et spennende alternativ, men det kan også være andre løsninger som vil være bedre for byen på sikt.Han synes donasjonen er svært gledelig.

— Dette er stort, det virker som at dette er en utrolig sterk samling. I tillegg synes jeg at det er utrolig gledelig at han går inn med penger til drift, og finne et bygg rundt det. Det blir en voldsom utfordring som jeg virkelig håper at Kristiansand tar inn over seg, og at byen forstår hvor viktig dette er.

- Kristiansand er gaven verdig

Maleren Leonard Rickhard fra Tvedestrand roser også gaven fra Nicolai Tangen.

— Det er en helt fantastisk flott kunstgave. Kristiansand er denne gaven verdig, og det må vi vise fremover, sier Rickhard.

Leonard Rickhard regnes i dag for å være en av Norges mest sentrale nålevende kunstnere. Foto: Siv Dolmen

Ifølge han består samlingen av verk fra en svært interessant periode i norsk kunsthistorie.— 30-tallet med de politiske brytningene, krigsperioden og debatten i norsk kunstliv på 50-tallet om polariseringen mellom abstrakt og figurativt. I tillegg til 60- og 70-tallet.

Frp og Pensjonistpartiet hyller kunstgaven fra Nicolai Tangen. Men partienevil ikke bruke store beløp på å vise kunsten fram.