Vi vil derfor være med på å skape grønne arbeidsplasser, bygge infrastrukturen og kutte utslipp. Mange tiltak må iverksettes for å gjøre Norge til et mer bærekraftig og klimavennlig samfunn.

Gledelig dag

For de av oss som kjemper for disse verdiene ble mandag 11. mai en gledelig dag. Til morgenkaffen kunne jeg lese om Nordeas profilerte oljeanalytiker, Thina Margrethe Saltvedt , som snakker om Det grønne skiftet. Hun er ikke bekymret for Node-bedriftene, hun ser at disse bedriftene har kompetanse som er nødvendig for å utvikle ny og miljøvennlig industri. Hun konstaterer at vind, sol og bioenergi nå kommer for fullt. For en fantastisk mandag morgen!

Men dette var jo bare begynnelsen på en begivenhetsrik dag, på formiddagen kom nyheten om at regjeringen, med støtte fra Venstre og KrF, har bevilget 20 millioner kroner til Sørlandslaben. Som Fædrelandsvennen skriver på lederplass 12. mai, er bevilgningen i revidert nasjonalbudsjett et svært godt uttrykk for en aktiv næringspolitikk. Og miljøpolitikk. Forhåpentligvis vil den nye laben gjøre flere bedrifter i bedre stand til å omstille virksomheten fra fossil til det grønne energimarkedet. Dette er jo som musikk i mine ører, og det fine er at Sørlandslaben er et spleiselag mellom staten og lokal industri. Det er gledelig og fremtidsrettet at en kan jobbe sammen for å få til det nødvendige skiftet.

Nysatsing på jernbane

Og jubelen ville ingen ende ta denne maidagen, for på ettermiddagen kom nyheten om regjeringens nysatsing på jernbanen. Endring av transportstrukturen i landet er en viktig del av arbeidet for å skape et mer miljøvennlig samfunn. Ovenfor nevnte oljeanalytiker konstaterer at transport er en av de store forbrukerne av fossil energi, som også gir store utslipp. Hun mener en omlegging tvinger seg fram. Og da er satsing på jernbanen et viktig virkemiddel.

Den rød-grønne regjeringen hadde mange gode intensjoner om tiltak for god miljøpolitikk, men hadde dessverre liten handlekraft til å sette tiltakene i kraft. Dagens regjering, med Venstre og KrF som viktige pådrivere for en mer miljøvennlig politikk, viser handlekraft, slik bevilgningen til Sørlandslaben og ny jernbanepolitikk er gode eksempler på.