Norunn Tveiten Benestad har rett i at faglig fordypning er viktig, men hun har misforstått hva debatten om kompetansekravene dreier seg om. Det handler ikke om motstand mot kravet. Det handler om at kravet gis tilbakevirkende kraft før lærerne har fått reell mulighet til å tilegne seg den nødvendige kompetanse gjennom etter — og videreutdanning.

Her er Tveiten Benestads innlegg

Norske lærere har stått i kø for å videreutvikle kompetansen sin. Interessen for å delta i regjeringens etter - og videreutdanningsstrategi er så stor at den overgår kapasiteten i høyere utdanning og evnen kommunene har til å finansiere strategien.

Ikke lenger kvalifisert

Det er denne virkeligheten en må forholde seg til. For en lærer som ønsker å ta videreutdanning for å møte de nye kompetansekravene, og som har søkt og fått avslag flere ganger, er det være demotiverende å høre at en ikke lenger er kvalifisert for å undervise fordi en ikke har tilstrekkelig faglig fordypning.

Her er Åse Løvdals kronikk

Ved å gjøre nye kompetansekrav gjeldende for lærere som har vært kompetente til å undervise frem til nå, så skapes det en rekke problemer som det kan virke som regjeringen ikke har tatt høyde for. Dette gjelder særlig omfanget og kapasiteten i UH -sektoren. I tillegg gjelder det utfordringer knyttet til lærere som er midlertidig ute av yrket eller søker på nye stillinger. I stedet for å legge ansvaret for kompetanseheving på arbeidsgiverne, har regjeringen lagt det på hver enkelt lærer.

Mister verdifull kompetanse

Stikk i strid med hensikten kan regjeringens vedtak på dette området føre til at skolen mister verdifull kompetanse. Regjeringen gjemmer seg bak at de har gitt kommunene mulighet til å bruke ti år på implementeringen. Det er vanskelig å se at dette løser problemet, når lærerne omfattes av de nye kravene med umiddelbar virkning. Norske lærere er nå prisgitt kommuner som sannsynligvis ikke vil ha råd til å finansiere nødvendig videreutdanning for sine lærere. Hva koster det å videreutdanne alle de lærerne som er rammet av vedtaket? Vedtaket påfører norske kommuner er tilleggsregning av ukjent størrelse.

Les også: Degradering av lærere

Vi ønsker oss alle godt kvalifiserte lærere og det er i utgangspunktet ikke noe i veien med kravene. Det er vedtaket om tilbakevirkende kraft som er uklokt. Dersom dette vedtaket fjernes, kan vi bruke kreftene på det vi har som felles mål: å sikre at norske elver møter lærere med god kompetanse og faglig fordypning.