Elevene må kunne forvente å møte en lærer som har fordypning i det faget han eller hun underviser i. Åse Løvdal argumenterer i Fædrelandsvennen 8. desembermot regjeringens politikk. Istedenfor å oppfordre regjeringen og Høyre til å snu i saken, bør samtlige partier nå bidra til en kompetansedugnad.

Nødvendig faglig påfyll

Istedenfor å fremstille kompetansekravene som en diskvalifisering av lærere, kan man se på det som en god mulighet til ønsket eller nødvendig faglig påfyll. Jeg mener det er bra at vi nå innfører krav til formell kompetanse for alle lærere som skal undervise i de fagene det gjelder. Ved å sette en tidsfrist, sikrer vi at det ikke vil ta en hel generasjon før elevene er sikret å møte lærere med faglig fordypning i sitt fag. Det burde være en selvfølge at elevene møter en mattelærer som har kompetanse i matte. Slik er det ikke i dag. En kartlegging fra 2014 viser at altfor mange lærere i grunnskolen har lav grad av kompetanse i faget de underviser i. Andelen matematikklærere på 1.-4. trinn med under 30 studiepoeng i undervisningsfaget er om lag 45 prosent, og på 5.-7. trinn er tallet 33. Om lag 47 prosent av matematikklærerne på ungdomstrinnet har under 60 studiepoeng i undervisningsfaget.

I denne saken er det ikke lett å forstå hva Arbeiderpartiet mener.

Regjeringen følger opp de nye kompetansekravene for lærerne med en historisk satsing på videreutdanning. Totalt legges det til grunn 5050 plasser til videreutdanning for lærere i 2016. Dersom vi setter av tilsvarende beløp fremover, vil vi klare å videreutdanne de lærerne som mangler nødvendig kompetanse i løpet av ti år. Vi må selvsagt følge med på utviklingen. Regelverket vil måtte ta hensyn til at muligheten til å skaffe rett kompetanse, varierer lokalt. Derfor må det også fremover være mulig å gi dispensasjon fra kravene i visse tilfeller.

Prioritere videreutdanning

I denne saken er det ikke lett å forstå hva Arbeiderpartiet mener. De stemte for regjeringens forslag da det ble vedtatt i Stortinget i juni. Nå har de fremmet et forslag i Stortinget om realkompetansevurdering.

Den viktigste ressursen i skolen er faglig dyktige lærere. Det er godt dokumentert at elevene lærer mer når lærerne er faglig sterke. Derfor må vi tørre å ha ambisjoner og virkemidler som kan bidra til en skole der elevene lærer mer. Kommunene bør etter mitt syn benytte anledningen til å prioritere videreutdanning. Jeg håper skoleledere lager lokale planer, og at lærerne bruker muligheten som nå åpnes til å videreutdanne seg. Det vil være til beste for norsk skole og for norske elever.