Høringsfristen til forslaget fra Statens vegvesen gikk ut 1/8, og etter dette er saken behandlet i ekspressfart i Byutviklingsstyret 10/9 og i Formannskapet 23/9. Så langt er det bred politisk oppslutning i Bystyret om at veien skal bygges, selv med de store ødeleggelser som den medfører for natur— og friluftsområder. Diskusjonen så langt går først og fremst på tunnellengder, ikke om veien er med på å løse byens transport- og miljøutfordringer.

Diskusjonen så langt går først og fremst på tunnellengder, ikke om veien er med på å løse byens transport- og miljøutfordringer.

H, KrF og Ap er så oppsatt på å få vedtatt veien, at de stemte i mot forslag fra V i Formannskapet om at «I den videre planleggingen skal KVU for Kristiansandsregionen og dens anbefalinger legges til grunn. Det innebærer at satsing på miljøvennlig transport i form av gang-, sykkel og kollektivtrafikktiltak skal være iverksatt, og innføring av restriktive tiltak for å redusere biltrafikken skal være gjennomført før bygging av Ytre Ringvei kan iverksettes. Dette er i tråd med KVU-ens anbefalinger for rekkefølge av tiltak for konsept Ytre Ringvei.»

Flertallets beslutning om ikke å legge til grunn den helhetlige konseptvalgutredningen for Kristiansand er egentlig oppsiktsvekkende. For når Fylkesmannen i høringsrunden påpeker at ytre ringvei ikke vil være nødvendig om nasjonale transportmål legges til grunn, da viser vegvesenet nettopp til denne utredningen.

En burde derfor forvente at Bystyret diskuterer forslaget om motorvei rundt byen som del av en helhetlig plan for Kristiansand. I den diskusjonen er det verdt å se hva som faktisk framkommer i Statens vegvesens forslag til kommunedelplan.

Trafikken gjennom byen vil ikke synke, den vil øke! Bygging av ytre ringvei svekker også kollektivtrafikken.

Trafikken på dagens vei er hovedsakelig lokal. Analysene til vegvesenet anslår at så lite som 5000 kjøretøy/døgn er reiser over 10 mil. Til sammenlikning var det 42.000 kjøretøy/døgn på Bjørndalssletta i 2014. Etter bygging av ytre ringvei regner vegvesenet med en trafikk på 75.000 kjøretøy/døgn i 2045. Trafikken gjennom byen vil ikke synke, den vil øke! Bygging av ytre ringvei svekker også kollektivtrafikken. Blant annet innebærer forslaget til veiløsning at planlagte kollektivfelt på Varoddbrua må fjernes.

Spørsmålene som Bystyret da bør svare på er: Hvorfor skal det bygges en motorvei som ødelegger natur- og friluftsområder, men som ikke løser byens transportutfordringer? Og - hvem skal betale for denne veien?