I etterkant av statsbudsjettet i forrige uke, har debatten gått om når byggingen av ny E 39 faktisk kommer i gang. Det nye veiselskapet fikk 1,3 milliarder kroner for neste år, og tanken er at fem nye milliarder skal fylles på hvert år deretter. Disse pengene skal så brukes til å bygge lange strekninger med trafikksikker og moderne firefelts motorvei. Blant annet mellom Kristiansand og Stavanger.

Dette er en god og riktig måte å tenke veibygging på. Og den markerer et klart brudd med den klattvise utbyggingen som har preget norsk veipolitikk tidligere.

Så er spørsmålet når pengene faktisk kommer og hvilke strekninger som prioriteres av det nye veiselskapet. For det er selskapet, og ikke statsråd eller storting, som faktisk skal bestemme hvilke veier som skal bygges først. Her har både stortingsrepresentant Kari Henriksen (Ap) og tidligere statssekretær i Samferdselsdepartementet, Geir Pollestad (Sp) et poeng. De peker på at det er flere usikkerhetsfaktorer i denne saken enn det regjeringen vil snakke om.

Samtidig har representanter for den rødgrønne regjeringen et dårlig utgangspunkt når de kritiserer andre for manglende veibygging i vår landsdel. I deres Nasjonale transportplan, som innebar voldsomme satsinger andre steder i landet, var det viktigste prosjektet på E39 i vår landsdel bygging av ny vei, stort sett bare med to felt — mellom Søgne og Ålgård. Til tross for at de hevder det motsatte, lå ikke den verste køstrekningen inne; den mellom Kristiansand og Søgne.

Både Henriksen og Pollestad har rett i at pengene til den nå planlagte firefeltsveien mellom Kristiansand og Stavanger faktisk må bevilges. Men nettopp her vil Henriksen og Pollestad selv kunne få et stort ansvar. Hvis de rødgrønne partiene igjen kommer til makten etter neste stortingsvalg, blir det opp til de partiene å sikre fremdriften. Vil Ap og Sp sikre at veiselskapet får fortsette? Vil de i så fall sikre at pengene fortsetter å komme, og ikke la et selskap de har vært skeptiske til, gå på sparebluss?

Kampen for ny E 39 er ikke over før den er ferdig bygget.