Her kan du lese Molands debattinnlegg.

Vi er begge enige om at Sørlandet bør være et seilende kulturminne, men utallige forsøk på å sikre helårsdrift i Norge, med bl.a. søknader om å drive utdanning har alle blitt avslått. For at skipet kan være et aktivt seilende kulturminne kreves det kompetanse — året rundt. Både kompetanse og drift koster penger, og selv om både stat, kommune og fylkeskommune stiller opp med midler til delvis drift, mangler det flere millioner og offentlige oppdrag for å sikre helårsdrift i Norge til alle de tre norske fullriggerne. Det er et tankekors at land med langt svakere maritim tilknytning og nasjonal økonomi evner å prioritere sin Tall Ship-flåte høyere enn hva norske myndigheter gjør.

Eie, drive og forvalte

Stiftelsens oppdrag forblir uendret. Vårt oppdrag er å eie, drive og forvalte Fullriggeren Sørlandet for nåværende og kommende generasjoner. Vi kan derfor finne en løsning med helårsdrift som sikrer skipet nødvendige inntekter, eller vi kan redusere driften til et minimum og legge skipet til kai som museumsskip. Det blir da mulig å trappe mannskapet ned til et absolutt minimum og administrasjonen kan delvis avvikles. Tilskudd fra Staten vil frafalle og skipet blir ikke lenger seilende. Erfaringsmessig vet vi at en modell som satser på lokale kunder og firmaturer på langt nær gir store nok inntekter til å dekke skipets etterslep og vedlikehold.

Kun det vi prøver på nå kan gjør at Sørlandet fortsatt vil være verdens eldste operative fullrigger. Om vi lykkes med A+ World Academy vil vi ikke bare sikre inntekter til vedlikehold og drift, vi vil også skape et unikt utdanningsprogram som kan gi unge mennesker verden rundt muligheten til å kombinere teoretisk kunnskap med praktisk erfaring.

Norsk identitet

For oss er det viktig å fremheve vår norske identitet. Skolen ombord på skipet bygger på de prinsippene som O.A.T Skjelbred la til grunn da han bygget skipet. Teoretisk kunnskap, praktiske og sosiale ferdigheter, gode verdier og holdninger. I skrivende stund er kapteinen på Sørlandet norsk. Kapteinen i neste rotasjon er også norsk, og han startet sin karriere nettopp på Sørlandet. To av våre medseilere er norske, fire er danske og ei er svensk. Seks av våre studenter er norske, og det jobbes hardt for å beholde en høy andel norske elever. I tillegg til det ønsker vi å fungere som en ambassadør for Norge som kan styrke landsdelen og bedrifters omdømme i verden. Derfor jobber vi for å få på plass et samarbeid med UD og Innovasjon Norge.

Vi er langt på vei enig i Knut Molands problembeskrivelse, men han peker på noe som ligger utenfor vår rekkevidde. Vi ser gjerne at norske myndigheter trapper opp sin innsats som kan sikre den rollen vi er tildelt, men når virkeligheten er en annen må Stiftelsen finne løsninger som best oppfyller vårt oppdrag.