Til hans svar er å bemerke:

1. Ønsket når det gjelder «Sørlandet» er vel og bra. «Sørlandet» bør seile, men hvor er en annen sak. Når hun skal være borte i årevis, så ingen på Sørlandet får se henne, er det et svik mot byen og landsdelen.

2. Da jeg var ombord i «Sørlandet» nå på Tall Ships Races, var det en dansk kaptein, og de opplyste at det var INGEN norske blant mannskapet. Hun var flagget inn i NIS.

Det er en skam at vår kjære «Sørlandet» skal seile under bekvemmelighetsflagg uten en eneste norsk blant mannskapet, og «representere» Norge. Riktignok er det visst 1 norsk kaptein, som vel skal være halve tiden. Så halve tiden uten en eneste nordmann blant mannskapet!

3. Grønvold sier at inntil 60 elever, mange av dem norske osv. Utdannelsen er egentlig 2. og 3. år på videregående med studiekompetanse. Prisen 350.000 NOK per år. 700.000 NOK for 2 år. Nei, Grønvold, det blir ikke mange norske til slike priser. Hvor mange norske elever var ombord ved avseiling? Til sammen var det 20. Hvor mye av driftutgiftene dekker det?

Dette har vært planlagt i lang tid forstår jeg, hvorfor har dere da ikke klart å få mer enn 20 elever?

4. Selv med 60 elever tviler jeg sterkt på at dere dekker utgiftene. I tilegg til å være sjøkapein, har jeg også jobbet mange år i rederi, og jeg vet ganske mye om driftsutgifter. I mitt forrige innlegg hadde jeg gjort et overslag på det ,men det hadde Fædrelandsvennen kuttet. Greitt nok, men her styres det mot et kjempetap, det kan det ikke være tvil om.

5. Grønvold sier at «Sørlandet» aldri har fått offentlige oppdrag. Feil, Grønvold. I 97 var det forkurs fra Marinen ombord. Både «Statsråden» og Christian Radich» har fått mange oppdrag for Marinen. Hvorfor ikke «Sørlandet»? Kan det ha noe med seriøsitet å gjøre?

6. Jeg er selvsagt enig i at praktisk, teoretisk og personlig utvikling ikke er «galemathias». Det er økonomien, og det at skipet skal være vekk fra landet i årevis, og «representere» Norge uten norske i mannskapet og NIS-flagget som er «galemathias».