For Stiftelsen er svaret klart; vi ønsker et aktivt seilende skip som bygger på arven til skipsbygger O. A. T. Skjelbred. Han bygget «Sørlandet» for at unge mennesker kunne bygge praktisk erfaring, teoretisk kunnskap, og utvikle sosiale ferdigheter, gode verdier og holdninger. Denne intensjonen realiseres best når skipet er i bruk, ikke når det tas ut i drift for å bli et lokalt monument. Den beste måten å bevare «Sørlandet» er å drive «Sørlandet».

Da trenger vi et mannskap som har kompetanse til å seile et tradisjonelt rigget seilskip, og vi trenger et mannskap med kompetanse til å formidle hvordan man seiler det. Vår blanding av skandinavisk og ikke skandinavisk mannskap, ledet av en norsk kaptein som startet sin karriere på «Sørlandet», har lykkes med begge disse målene. Det kommer klart frem av våre resultater i årets Tall Ships Race hvor «Sørlandet» vant både gull og sølv.

Sikre helårsdrift

Kompetanse er ikke gratis. Det koster å holde skipet i drift og kompetansen ved lag. Derfor er det viktig at vi sikrer skuten helårsdrift og ikke lar vinteren bygge opp et etterslep som vi aldri tar igjen. «Sørlandet» har aldri fått offentlige oppdrag, og støtten er for lav til å dekke helårsdrift. For stiftelsen har det derfor vært viktig å finne nye muligheter som holder skuten i drift og realiserer vårt mandat. Løsningen har vært å bygge et skoleprogram i verdensklasse som kombinerer praktisk maritim utdanning med teoretisk kunnskap og den personlige utviklingen som kommer med å seile verdens eldste operative fullrigger i Norge og i utlandet.

Inntil 60 elever, mange av dem norske, får muligheten til å delta i et unikt skoleprogram. Det er fire elever per lærer og elevene får oppfølging døgnet rundt. Teorien de lærer i klasserommet blir prøvd ut og sett i praksis gjennom feltstudier, og stadig nye prøvelser utfordrer og bygger karakter hos studentene som seiler med oss. Praktisk, teoretisk og personlig utvikling for unge mennesker er ikke galemathias, det er selve fundamentet som skipet er bygget på, og mandatet vi formidler.

Et lite stykke Norge

Skipet er et lite stykke Norge som har mange funksjoner i inn— og utland. Vi må legge fra oss tanken om at Fullriggeren Sørlandet kun er en lokal attraksjon ment for solrike sommerdager. ‘Sørlandet’ er verdens eldste operative fullrigger, og en ambassadør for Norge som kan brukes til å representere norske bedrifter og interesser i enhver havn hun besøker. Hun er en 88 år gammel utdannelsesinstitusjon som best bevares gjennom langsiktig tenkning og helårsdrift.

Hva ønsker vi med Sørlandet? Ønsker vi et passivt museumsobjekt, eller ønsker vi et aktivt seilende kulturminne som er både en norsk ambassadør og en utdanningsinstitusjon i verdensklasse? Vår mening er klar.