Der må jeg si jeg fikk bakoversveis. Jeg pratet med kapteinen, som var dansk.

At han var dansk var ikke så rart, da mange dansker har gjort utmerket jobb på Sørlandet i mange år, men så traff jeg maskinsjefen. Han viste seg å være spansk, jeg spurte han hvor mange av den faste besetningen var norske. Svaret var INGEN!

Der ligger den flotte skuta, med navnet Sørlandet, med norsk flagg (NIS), og representerer Norge og Sørlandet, og så er det ingen norske blant det faste mannskapet. Dette er en skam!

De siste 3 år har skuta vært leid av et kanadisk selskap, og har seilt world wide med kanadiske ungdommer. Nå er denne kontraktengått ut. Planen nå er at Sørlandet skal være en slags internasjonal skole, noe de kaller A pluss Academy, en slags videregående skole.

Ett skoleår oppgir de til å koste 39.900 Euro, ca 359.000 NOK. Det skal undervises i en rekke fag, obligatorisk skal være: engelsk, kinesisk, fysisk fostring, kunst, kommunikasjon og teknologi, med ytterligere 15 valgfag!Hvor mange lærere det skal til for dette på den lille skuta opplyses det ingenting om. Dette mens de seiler jorden rundt. Hvor realistisk er dette opplegget?

De norske seilskutene sliter med økonomien og må være kreative, men dette? Hvorfor skal Norgegi statsbidrag til ei skute som omtrent aldri er å se i Norge, og uten en eneste nordmann ombord? Hvorfor skal norske firmaer sponse ei skute ingenher hjemme ser?Det blir bare for dumt.

Tror ikke en behøver å være noen stor profet for å spå at dette ikke vil gå. Dette er trist for skuta av mitt hjerte.Statsraad Lemkuhl har visst også flagget ut til NIS. De hadde tatt inn en delfilippinere så jeg, sikkert på Filippineravtalen til en brøkdel av norske hyrer. De hadde også skiftet flagg.

Tidligere førte Statsrådennorsk postflagg, med posthorn og fliker og tunger. De hadde til og med Norges største flagg!

Nå hadde hun et lite handelsflagg. Men der er i det minste en del norske ombord. De er berget av en avtale med marinen om kadetter, pluss kjører med medseilere som før, og har base i Bergen.

Dette vi ser med disse skutene, når nordmennene forsvinner på selv disse skutene, må være den totale avvikling av den norske sjømann.