Offiser Kshitij Sharma er den som har vært lengs om bord på Tarangini, hele tre år.
Det var hyggelig stemning i kapteinen og offiserenes salong. Foto: Christine Nevervik
Stuart Bryson har vært på havet i tre uker, men skuta han seiler med, Young Endavour, har tilbakelagt en mye lengre tur. Og ennå seks måneder vil gå før skuta er hjemme i Australia. Foto: Christine Nevervik

Fra den lille, hvite skuta Tarangini lød smektende, indiske toner under hele første dag av Tall Ships Races i Kristiansand. Det store flagget med det karakteristiske rokkehjulet i akterenden, vitnet om at denne skuta hadde reist langt før den kom til Norge.

Sju måneder

— Det stemmer. Vi startet fra India 27. april, så dette skipet skal være ute i sju måneder og tilbakelegge omtrent 8200 nautiske mil, forteller kaptein Gaurav Gautam, som er utstyrt med et stort smil, ulastelig uniform og skinnende blanke sko.

Kaptein Gaurav Gautam er sjef på skuta Tarangini, som har seilt helt fra India. Foto: Christine Nevervik

Den 45 meter lange skuta er tilholdssted for en besetning av offiserer, i tillegg til kadetter og seilelever. I alt er det plass til 79 mennesker om bord.

— Skuta kan være opp til 20 dager på sjøen i ett strekk, så det er på alle måter et utmerket skip å seile lange avstander med.

Kaldt

Dette er andre gangen Tarangini besøker Kristiansand, første gang var i 2005, men den gangen var de noe heldigere med været.

— Vi hadde forberedt en «grand entrance» til i morges, men vi lot være fordi været var så ille, forteller offiser Kshitij Sharma.

Tarangini er bygget i 1997 og fungerer som treningsfartøy for den indiske marinen. Foto: Christine Nevervik

Klimaet i Norge skiller seg tydelig fra skipet hjemmehavn Koche i Sør-India.

— Der er det 40 grader om sommeren, og 20 -30 på vinteren, så dette er virkelig kaldt for oss. Men det er hyggelig å være her og vi gleder oss til å sosialisere med andre seilere under arrangementet..

Mat

Og skulle hjemlengselen bli stor, har de sørget for god bevertning i Kristiansand. Her har restauranten Mother India fått i oppdrag å levere mat til skipet hver dag.

Det var hyggelig stemning i kapteinen og offiserenes salong. Foto: Christine Nevervik

— De siste månedene har vi vært nødt til å etterfylle med snacks og indisk mat i havnene vi har kommet til. Det er viktig, for vi orker ikke for mye lokal mat. Ganene våre er vant til litt sterkere krydder enn det dere bruker her.

Fra Australia

En annen båt som tiltrakk seg mye oppmerksomhet lørdag, var Young Endavour, mye på grunn av nasjonaliteten. Det er nemlig ikke hverdagskost med båter som har kommet helt fra Australia.

— Turen startet i desember i fjor, og vi regner med å være tilbake igjen i desember i år, så det er langt, ja.

I mannskapsbyssa henger det et kart, der det er tegnet inn med svarte tusjstreker hvor den lange ferden har gått: Rundt Kapp Horn, over Atlanterhavet, inn i Middelhavet og oppover langs kysten av Spania og Frankrike.

Klatrer

— Det utrolige er at det første virkelige uværet vi var ute for på hele den lage turen, var ved Cadiz, på kysten av Spania. Til og med rundt Kapp Horn, som er kjent for å være farlig, var det forbausende rolig.

Stuart Bryson fra Canberra i Australia er en av de mange som har mønstret på underveis, for å få seilerfaring.

Stuart Bryson har vært på havet i tre uker, men skuta han seiler med, Young Endavour, har tilbakelagt en mye lengre tur. Og ennå seks måneder vil gå før skuta er hjemme i Australia. Foto: Christine Nevervik

— Jeg ville utfordre meg selv og gjøre noe nytt. Min favoritt er å klatre i riggen. Helt der oppe har jeg vært flere ganger, sier han og peker. Det er det beste stedet å se på solnedgangen.