Det er tydelig at Dahn og Venstre er helt på linje med Kristiansand Havn om at naturgass er fremtidens drivstoff for sjøtransporten. Skip som bruker gass som drivstoff har vesentlig mindre utslipp enn skip som bunkrer med tradisjonelt drivstoff.

Dahn oppfordrer videre havnene på Sørlandet til å følge eksemplet til Gøteborg Havn og innføre rabatt til gassdrevne skip. Der er vi også helt på linje med Dahn og Venstre. Det var nettopp derfor at vi i Kristiansand Havn, som første havn i Norge, innførte rabatt for miljøvennlige skip.

Det internasjonale registeret over miljøvennlige skip The Environmental Ship Index (ESI), registrerer miljøprofilen til skip basert på mengde utslipp av NOx, svovel, partikkel og Co2-utslipp.

Vi er derfor veldig fornøyd med å informere om at vi i Kristiansand Havn gir rabatter til rederier som satser på grønn, fremtidsrettet teknologi, nøyaktig slik Dahn oppfordrer oss til. Registeret fungerer derfor svært godt som en indikator på hvilke skip som har en god miljøprofil. Internasjonalt yter stadig flere havner rabatter til skip som scorer godt på denne indeksen, og det var også grunnen til at Kristiansand Havn valgte å innføre rabatt i våre havner. Alle skip som er registrert med en totalscore fra 25 til 50 poeng gis en reduksjon i kaivederlaget på 20 prosent, og tilsvarende 30 prosent for skip med en totalscore på 50 eller mer. Vi er derfor veldig fornøyd med å informere om at vi i Kristiansand Havn gir rabatter til rederier som satser på grønn, fremtidsrettet teknologi, nøyaktig slik Dahn oppfordrer oss til. Vi kaller det enkelt og greit for miljørabatt.

Videre skriver Dahn at Venstre vil legge til rette for bunkringsmuligheter for naturgass. I Kristiansand Havn er vi overbevist om at LNG vil være fremtidens drivstoff for den maritime næringen, og vi har valgt å ta en aktiv posisjon innenfor dette segmentet. I 2014 kulminerte dette arbeidet med en intensjonsavtale med gasselskapet Gasnor om etablering og drift av en fremtidig LNG-terminal ved Kolsdalsodden i Kristiansand. Med dette grepet har vi avsatt areal, og sikret oss et fortrinn den dagen volumet som etterspørres er stort nok til at det er kommersielt forsvarlig å igangsette utbyggingen.

Sjøtransporten i regionen alene etterspør ikke dette i tilstrekkelig grad per dags dato, men med den satsingen som skjer i EU og trendene vi ser i kontrahering av nye fartøy så er det mer et tidsspørsmål før behovet er der. Det er derfor vi velger å ta en strategisk posisjon når det gjelder LNG, og i mellomtiden vil andre aktører som melder sin interesse for gass som energikilde bidra til å fremskynde etableringen av terminalen ved Kolsdalsodden. Dette kan være industriaktører i regionen, eller ved anbudsrunder for kollektivtransporten. Stadig flere byer og regioner i Norge har valgt å gå til innkjøp av gassdrevne busser. En tilsvarende satsning her i regionen vil være et godt bidrag for å få på plass LNG-terminalen i Kristiansand.

Det er nå vi har sjansen til å sette oss i førersetet for denne satsningen her i regionen. Men skal vi lykkes må politikere, kommersielle aktører, offentlig sektor og havnene dra sammen.

Vi håper Stein Inge Dahn og Venstre følger opp dette, fordi vi er hjertens enig i troen på gass som fremtidens drivstoff for skipstransporten.