Det er både forståelig og rettferdig. Avgassene fra et skip som forbrenner LNG inneholder hverken svovel eller andre partikler, og har et nesten ubetydelig innhold av de farlige NOx-gassene. Dessuten slipper disse skipene ut vesentlig mindre CO2 og andre drivhusgasser, sammenlignet med skip som bruker tungolje og diesel som bunkers.

På en vindstille dag kan man nesten bruke eksosen fra fergene mellom Kristiansand og Hirtshals som navigasjonshjelpemiddel! Da ligger den giftige, gulsvarte røyken der som en rettlinjet veiviser i kjølvannet av dagens ferger, ferger som dessverre har satset på gårdagens drivstoff.

Da Fjord Cat havarerte tidligere i sommer fikk Kristiansand havn besøk av de moderne, gassdrevne fergene Bergensfjord og Stavangerfjord. Anløp av disse og tilsvarende skip burde blitt et fast tilbud i sørlandske havner. Havnemyndighetene våre bør derfor følge eksempelet fra Gøteborg, og gi rederier som satser på grønn, fremtidsrettet teknologi belønning i form av grønne avgiftsreduksjoner.

Venstre vil også legge til rette for bunkringsmuligheter for naturgass. Mer miljøvennlig skipstransport er bra både for klimaet på kloden vår, for livet i havet og for kvaliteten på luften som menneskene i havnebyene puster inn.