I 2010 gjennomførte det uavhengige konsulentselskapet ViaNova Plan og Trafikk AS en klimagassberegning av aktuelle nye utbyggingsområder i Kristiansandsregionen. Analysen ble bestilt av det interkommunale ATP-prosjektet, og konkluderte med at Hamrevann var det området som ville generere lavest utslipp fra transport. Hamrevann ble derfor tatt inn i Regional plan og i kommuneplanen som regionens langsiktige utbyggingsområde.

Analyse fra Teknisk direktør

Den ferske analysen fra Teknisk direktør konkluderer helt motsatt. Hamrevann kommer her dårligst ut av samtlige utbyggingsområder i Kristiansand. En forskjell er at analysen fra 2010 kun tok for seg fremtidige nye utbyggingsområder i regionen. Fortettingsprosjekter var ikke med. Vi forstår at gode fortettingsprosjekter blir rangert høyere enn feltutbygginger. Men det forklarer ikke hvorfor Hamrevann kommer dårligere ut enn nesten alle andre feltutbygginger. Det det tar heller ikke hensyn til at ikke alle kan eller ønsker å bo i leilighetsbygg i sentrum.

I Teknisk direktør sin analyse er størrelseet kriterium. Her får Hamrevann minuspoeng. Det er tydeligvis ikke tatt hensyn til Hamrevanns nærhet til Sørlandsparken med over 6.000 årsverk eller at størrelsen gir særlig gode muligheter for et godt busstilbud. I regionalplan var man opptatt av å satse på ett stort nytt utbyggingsområde i stedet for en utbygging i mange mindre felt, nettopp for å kunne legge best mulig til rette for busstilbud og gode tjenester. I Kristiansand er det flest boliger i vest og størst vekst i antall arbeidsplasser i øst. Dette skaper et stort transportbehov mellom øst og vest. Hamrevann ble valgt for å gi en bedre balanse mellom bolig og næring og redusere det totale transportbehovet.

Hamrevann får også dårligste score på kriteriet transportkvalitet, som bla omfatter buss. Tidligere utredninger har vist at Hamrevann, av alle sammenlignbare områder i Kristiansandsregionen, er det området med størst mulighet for et godt busstilbud både på kort og lang sikt. Dessuten er det mulig å kombinere tilbud til Hamrevann med bedre busstilbud til Sørlandsparken og Lauvåsen.

Ikke mindre trafikk

Vi tror på konklusjonen om at det er miljøvennlig å fortette i Kristiansand sentrum, men ikke at boliger spredt i ytre Randesund, ytre Vågsbygd og på Justvik vil gi mindre biltrafikk enn boliger på Hamrevann. Det er i det hele tatt ganske overraskende dersom kommunen nå konkluderer helt annerledes enn da Regional plan og gjeldende kommuneplan ble vedtatt for fire år siden.

Vi registrerer at dette fra kommunens side kun er en utprøving av en ny metode, og at Hamrevann ikke er det eneste området som er gjenstand for underlige vurderinger. Vi forventer at endelig evalueringsverktøy bygger videre på anerkjente og utprøvde metoder. Vi håper kommunen også vil invitere utbyggere til dialog slik at en får fram et riktigst mulig bilde av situasjonen som en skal evaluere.

Gjennomførte analyser viser at Hamrevann kan bli et utbyggingsområde som bidrar til at kommunen når sin klimamål. Vi ønsker å samarbeide med kommunen for å få det til.