Hva forsker du på?

— Eksamen med digitale flervalgsprøver eller andre eksamensformer.

Hvorfor er du nysgjerrig på dette?

— Jeg er interessert i å finne alternativer til tradisjonell, skriftlig eksamen i innføringskurs, og lager oppgaver som gjør at jeg slipper å bruke tid på å rette 300 skriftlige besvarelser.

Kristin Dale

Svarene skåres av et dataprogram. Det effektiviserer rettingen og gjør karaktersettingen mer rettferdig. Denne eksamensformen egner seg i innføringskurs, hvor studentene skal lære betydningen av begreper og bruke enkle modeller i aktuelle analyser, for eksempel virkningene av fall i oljeprisen for norsk økonomi.

Jeg har undervist innføringskurset i makroøkonomi for til sammen flere enn 4000 studenter, og begynte i 2007 med digitale tester i kurset. Fra 2013 ble digital flervalgseksamen innført.

Hvorfor trenger vi å vite mer om nettopp dette?

— Fordi det er en politisk prioritering her i landet at Norge skal leve av kunnskap i fremtiden, og da er det også viktig å utforme effektive eksamensformer slik at foreleserne kan bruke mindre tid på retting og mer tid på undervisning. Eksamensformen «digital flervalgsprøve» passer for store innføringskurs i økonomi, ingeniørfag og lignende som bruker matematikk eller bilder som verktøy. For det er ikke i innføringskurs studenter bygger sin spesialkompetanse.

En flervalgsprøve kan være et dårlig alternativ hvis foreleseren bare stiller enkle spørsmål i avanserte kurs, eller deler ut spørsmål med rett svar som studentene pugger før eksamen.

Det er også et viktig område å studere fordi noen kolleger er skeptiske eller avvisende til flervalgstester til eksamen, og de kan ha rett. En flervalgsprøve kan være et dårlig alternativ hvis foreleseren bare stiller enkle spørsmål i avanserte kurs, eller deler ut spørsmål med rett svar som studentene pugger før eksamen.

Hvilke endringer vil dette forskningsprosjektet kunne føre til?

— Det kan gi oss mer informasjon om styrker og svakheter ved ulike eksamensformer. Er det slik at flervalgsprøver er en fordel for studenter med eksamensnerver eller for dem med utenlandsk morsmål eller skrive- og lesevansker? De som lager og retter eksamen, kan få mer innsikt i hva som gjør en eksamensoppgave til et godt mål på kunnskap.

Kristin Dale har lyst å gjennomføre en større studie om digitale flervalgseksamener. Hun ønsker å gå i dybden og finne ut hvilke fordeler og ulemper ulike eksamensformer har. Foto: Scanpix

Hvem vil ha nytte av denne kunnskapen?

— Alle som driver med undervisning og som lager eksamensoppgaver på UiA og ved andre universiteter og høyskoler.

For det første tyder mye på at denne eksamensformen - vel og merke på store innføringskurs - gir mer rettferdige eksamensvurderinger for studentene i og med at poengskårene telles opp digitalt.

For det andre sparer det enormt med tid for foreleseren og ekstern sensor, tid som ellers ville ha gått med til å rette flere hundre eksamensbesvarelser av de samme spørsmålene.

Hva har overrasket deg underveis?

— At det ser ut til at studentene er svært fornøyd med digitale flervalgseksamener. Jeg tror det er fordi studentene opplever at eksamensformen er rettferdig og mindre fysisk slitsom - siden eksamenstiden er kortere enn tidligere. Studentene har sluttet å klage på karakteren, men tar ny eksamen for å forbedre den i stedet.

Hva har vært kjedelig eller utfordrende med dette arbeidet?

— Utfordringen er å lage gode formuleringer på spørsmålene og på svaralternativene. Det vanskeligste er å lage gode svaralternativ, for de gale svaralternativene må også være gode. Forskere innen økonomi- og teknologifag har vært borti statistikk og sannsynlighetsregning. De skjønner at en ikke kan gjette seg til riktige svar og høy skår på gode, digitale flervalgsprøver med mange ukjente spørsmål og mange svaralternativ. Andre miljøer ser seg kanskje mer blind på at en kan skåre poeng ved å gjette.

Hvor lenge har du forsket på dette?

— Jeg begynte å lage flervalgstester som studentene tok underveis i semesteret i 2007. Snakker du ofte om forskningen din i selskapslivet?

— Antakelig for ofte.

Hvordan reagerer folk?

— De er interessert og gjenkjenner ofte problemstillingene fra egne eksamener og egen utdanning.

Jeg ønsker å gå i dybden og finne ut hvilke fordeler og ulemper ulike eksamensformer har. Kanskje kan vi avlive noen myter?

Hvordan vil du bruke erfaringen videre i karrieren din?

— Jeg har lyst å gjennomføre en større studie om digitale flervalgseksamener. Jeg ønsker å gå i dybden og finne ut hvilke fordeler og ulemper ulike eksamensformer har. Kanskje kan vi avlive noen myter?

Hadde du gjennomført dette forskningsprosjektet en gang til?

— Ja, det tror jeg nok.