Klima - og miljøminister Tine Sundtoft er tydelig på at regioner som vil ha utbetalt by - og miljøpakker må komme opp med en helhetlig areal og transportplan. Foto: Frank Mersland

— Kristiansand skal prise seg lykkelig over at Sørlandssenteret ligger langs metroaksen, sier Klima - og miljøminister Tine Sundtoft.

Sommeren sitter ennå i ansiktet på Sundtoft, men høsten ligger rett rundt hjørnet. Bemerkningen om Sørlandssenteret spiller på utfordringene Kristiansand har med å få redusert biltransporten ut til landsdelens største handlesenter.

— Belønningsmidlene, som Kristiansand fikk sin del av, var knyttet opp mot at personbilbruken skulle reduseres. For at norske regioner skal få utbetalt by - og miljømidler i fremtiden, kommer vi til å kreve mer helhetlige planer som de så skal forhandle om med staten, sier Sundtoft.

16,9 milliarder kroner

I følge Nasjonal transportplan (NTP) skal det i løpet av de neste ti årene dele ut 16,9 milliarder kroner i by - og miljøpakker til norske regioner. «Helhetlige planer» betyr i klartekst at staten i større grad enn tidligere kommer til å mene noe om hva som er en riktig måte å bygge ut regionene på.

Klima - og miljøminister Tine Sundtoft er tydelig på at regioner som vil ha utbetalt by - og miljøpakker må komme opp med en helhetlig areal og transportplan. Foto: Frank Mersland

— For Kristiansands vedkommende betyr det for eksempel at arealplanlegging og transport må sees i sammenheng. Likedan må kommunen vise hvordan den ønsker å fortette langs de eksisterende transportrutene, sier Sundtoft.

Trafikken må ned

For halvannet år siden hadde hun tydelige meninger da NOV ba om å få flere parkeringsplasser til sitt påtenkte bygg på Støodden. Sundtoft pekte den gang på at parkeringsreguleringer var en av de mest effektive måtene å utøve miljøpolitikk på. Et syn som bare har blitt ytterligere forsterket siden i fjor vår.

— Prinsippene har endret seg siden den gang. Nå ser vi enda tydeligere at regioner som ønsker å motta statlige midler må vise vilje og handling for å få ned utslippene. Vi har sagt at Co2 utslippene skal reduseres med 40 prosent fra 1990 til 2030. Mye av denne reduksjonen må tas fra utslippskilder som ikke er kvotepliktige, sier Sundtoft.

Må gå gjennom parkeringspolitikken

Transport er ikke en kvotepliktig utslippskilde. Derfor kommer myndighetene til å bruke mye krefter på å få redusert utslippene fra bil og buss i fremtiden.

— Hva tenker du da om at det skal bygges et nytt parkeringshus midt i Kristiansand sentrum?

— Det betyr bare at det svært viktig at Kristiansand kommune virkelig går gjennom parkeringspolitikken sin. Jeg regner med at den har en plan med det som gjøres. Hvis et parkeringshus erstatter en del av kjøringen til dem som leter etter parkeringsplass, kan det jo være fornuftig. Men igjen, dette er blant områdene jeg forventer kommer til å bli innlemmet i planene som kommer fra Kristiansand, sier Sundtoft.

Gjensidig forpliktelse

Ministeren bruker Bærum som et eksempel på hva man ønsker å unngå.

— Staten brukte penger på Kolsåsbanen. Så sier Bærum kommune nei til fortetting langs banen. Samtidig bygges det ut store områder på Fornebu før det er lagt infrastruktur hit. Det er slike ting vi vil unngå med den nye fordelingsmetoden. By - og miljømidlene som utbetales skal inneholde en gjensidig forpliktelse, sier Sundtoft.