— Når argumentene fra de ansatte kommer opp nå, er det kanskje et signal om at ordføreren og NOV-direktøren bør ta seg en studietur i kommunen for å se om det finnes alternative plasseringer for det nye NOV bygget. Jeg tror ikke folk på Søm blir veldig fornøyde dersom flere hundre ansatte skal begynne å parkere bilene sine langs veien fordi det ikke er nok p-plasser ved bedriften.

Det er de fagorganiserte i NITO som har gitt uttrykk for at de 460 parkeringsplassene som er planlagt er for få. Det får ministeren til å reagere. Parkeringsplassene har ligget inne som en del av forutsetningene for å godkjenne den utbyggingen på Støodden.

Parkeringstak

— Kommunen har satt et tak på antall parkeringsplasser i forbindelse med etableringen på Støoden. Begynner kommunen å fire på dette så har den en utfordring. Da blir det veldig vanskelig for kommune å følge opp sine egne klimamålsettinger. - Hvordan da?

— En begrensning på parkeringsplasser er en av kommunens viktigste virkemidler for å få folk til å reise kollektivt. Det nytter ikke å lage areal- og transportplaner for så å vike fra disse. Dersom Kristiansand kommune innrømmer flere parkeringsplasser på Støodden, hva skal de da se til den neste arbeidsplassen som ønsker flere parkeringsplasser?

Ikke direkte involvert

Sundtoft kjenner prosessen rundt nyetableringen på Støodden rimelig godt. Selv om hun ikke var direkte involvert i plasseringen da hun var fylkesrådmann har hun vært til stede i møter med både ordfører og fylkesmannen hvor planene har blitt diskutert.

— Diskusjonen rundt flere parkeringsplasser er en god og viktig anledning til å vise at kommunen er tro mot planene som ligger i bunn for vedtaket om etablering.