— Dette har vært en ønsket politikk i mange år med gode parkeringsmuligheter i sentrum, sier Høyres gruppeleder i Kristiansand, Hans Otto Lund.

Tallene stammer fra en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) som kom ut i 2013. Bare Oslo av landets største byer tilbyr flere parkeringsplasser i sentrum. I hovedstaden er nesten alle parkeringsplassene private, mens Kristiansand har et variert tilbud av private og kommunale parkeringsplasser i sentrum.

— Dette representerer et dilemma dersom vi skal bruke parkering som et trafikkregulerende grep, sier Lund.

- Hvordan da?

— Vi kan bare regulere den kommunale virksomheten. De private parkeringsplassene har vi ingen myndighet over.

P-hus under Torvet

Selv om TØI-rapporten peker på at parkeringstilbudet i Kristiansand synes å være vesentlig mer omfattende enn i de andre storbyene, vedtok det politiske flertallet i 2013 å åpne for byggingen av et underjordisk parkeringshus på Torvet. Utbyggerne bestemmer seg i løpet av kort tid for hvem som skal bygge parkeringsanlegget som skal romme rundt 400 nye parkeringsplasser.

— Det gjorde vi for å få parkeringsmuligheter nærmere handelen i Kvadraturen, sier Lund.

- Nærmere enn Sandens?

— Nærmere enn Slottet og Børsparken som i det siste har merket en nedgang i parkeringen, sier Lund.

Parkeringshuset ved Kilden er det siste store parkeringshuset i sentrum. Her var det god plass til flere biler tirsdag klokka 12. Foto: Reidar Kollstad

Da politikerne i Kristiansand ble bedt om å øke antall parkeringsplasser ved NOVs tiltenkte nybygg på Støodden, var miljø— og klimaminister Tine Sundtoft tydelig på at parkeringspolitikken er et av de sterkeste virkemidlene lokalpolitikerne kan ta i bruk for å nå regjeringens klimamål.

Gordisk knute

— Det er en gordisk knute å skulle tilrettelegge for økt handel samtidig som en ikke skal trekke til seg privatbilisme, sier Lund.

- Opplever du parkeringspolitikken i Kristiansand som miljøvennlig?

— Tja. Både og. Vi har fjernet en del gateparkeringsplasser de siste årene. Og dersom parkeringshuset under Torvet blir en realitet, kommer vi til å fjerne parkeringsplasser på gatenivå. Det ligger som et av premissene for å bygge under Torvet. Parkeringen i Østre Strandgate og tverrgatene kan forsvinne. Vi ønsker å skåne boligområdene fordi vi vil at folk skal bo i byen, sier gruppelederen.

Mette Gundersen (Ap) og Hans Otto Lund (H) har forskjellige oppfatninger om hva som er god parkeringspolitikk i Kristiansand sentrum. Her er de to fotografert under et budsjettmøte i 2014. Foto: Kjetil Reite

Varsler omkamp

Arbeiderpartiets gruppeleder, Mette Gundersen, er kjent med at Kristiansand allerede har et omfattende parkeringstilbud i sentrum.

— Det har vi brukt som et argument for at det er meningsløst å bygge et nytt parkeringshus under Torvet. Parkeringsselskapet har lagt fram tall som viser dette. Det foreligger faglige vurderinger som tilsier at det ikke trengs et nytt parkeringshus, sier Gundersen.

Parkeringen under Torvet er ikke kjørt før spaden står i jorda.

Hun mener det politiske flertallets argument om at det trengs flere handelsnære parkeringsplasser i sentrum faller på sin egen urimelighet dersom det samtidig legges opp til at det fjernes gateparkeringsplasser.

— Ap er også for å flytte gateparkeringen inn i parkeringshus, men vi ønsker å gjøre det i eksisterende bygg. Denne saken er en god mulighet til å vise at miljøpolitikk er viktigere enn parkeringstilgjengelighet. Den planlagte parkeringen under Torvet er ikke kjørt før spaden står i jorda. For oss er dette en viktig valgkampsak, sier Gundersen.

- Mye tyder på at det ikke er mangel på p-plasser

Kommunens rådgiver sier det er vanskelig å tenke parkeringspolitikk i sentrum uten å ta hensyn til Sørlandsparken.

— Det er mye som tyder på at det ikke er noen mangel på parkeringsplasser i Kristiansand sentrum, sier rådgiver Jan Erik Lindjord i by- og samfunnsenheten i Kristiansand kommune.

Viljen varierer

Da politikerne skulle ta stilling til om det skulle anlegges nye parkeringsplasser i sentrum, var føringen fra både administrasjon og parkeringsselskapet at det ikke var noe akutt behov for nye p-plasser.

- Hvordan opplever du politikernes vilje til å lytte til argumentene deres?

— Det varierer. Det hender vi ser på forskjellig på enkeltsaker eller har et annet perspektiv på saker enn det politikerne må ta hensyn til. Det må vi respektere, sier Lindjord.

Motsatt strøm

Rådgiveren understreker at parkeringsproblematikken i Kristiansand er sammensatt. I følge Lindjord handler det blant annet om å finne en balanse mellom trafikken til Kvadraturen og Sørlandssenteret.

Parkeringshuset i Gyldengården var det eneste som var fullt da Fædrelandsvennen besøkte parkeringshus i Kvadraturen forrige tirsdag. Foto: Reidar Kollstad

— Hvis vi strammer til parkeringstilbudet i byen, ville dette føre til at flere ville reise til Sørlandsparken. I Stavanger, for eksempel, opplever man nå at flere reiser ut av sentrum mot handelsparken i Forus enn andre veien, sier Lindjord.

Vanskelig å bli forstått

Kommunens rådgiver peker også på et annet forhold som kompliserer reguleringen av parkeringen i sentrum: Gratis parkering på privat grunn.

— Dette kan bare endres gjennom reguleringsplaner. Dersom noen renoverer eller bygger nytt i sentrum og de ikke får anledning til å anlegge parkeringsplasser, vil de vise til at det finnes parkeringsmuligheter i byggene rundt. Det er vanskelig å finne forståelse for at noen får lov og andre ikke, sier Lindjord.

Et lovforslag som var ute på høring for et par år siden, foreslo at kommunen skulle kunne pålegge arbeidsgivere å kreve penger av sine ansatte for å parkere i forbindelse med arbeid.

— Forslaget ble avvist i Kristiansand og ble trukket fra regjeringen ikke lenge etterpå, sier Lindjord.