— Mange er imot dette, men like fullt tror jeg det er bra for byen. Noen protesterer, men det er også veldig sterk stemning for å styrke Kvadraturen, legge til rette for at den kan leve og vokse og utvikle seg, sier ordfører Arvid Grundekjøn (H) til Fædrelandsvennen.

Onsdag morgen er det, akkurat som forrige onsdag, kalt sammen til demonstrasjon på Torvet i forkant av kommunalutvalgets ekstraordinære møte.

Bak dører som vil bli begjært lukket for offentligheten, står kun én sak på agendaen: Torvet parkeringsanlegg, med rundt 450 plasser.

Ba om 80 års varighet

Forrige onsdag vedtok kommunalutvalget følgende forhandlingsutspill: Festekontrakt på 50 år med avgift på én krone, mot at anlegget tilfaller kommunen gratis ved avtalens utløp.

Deretter er det ført nye forhandlinger mellom kommuneadministrasjonen og Torvparkering AS.

De private investorene skal ha krevd en avtalevarighet på 60 år og opsjon på ytterligere 20 år, etter modell fra aktivitetsanlegget Aquarama ved Bystranda.

Mette Gundersen (Ap) klarer neppe å omvende Tor S. Utsogn (Frp) og Arvid Grundekjøn (H) under onsdagens møte i kommunalutvalget. Bildet er tatt ved en tidligere behandling av parkeringshuset. Foto: Vegard Damsgaard

Tirsdag ettermiddag møttes flertallskonstellasjonen for å diskutere en løsning. Før møtet sa ordføreren dette til Fædrelandsvennen: — Jeg tror det er høy sannsynlighet for at avtalen blir inngått onsdag, uten at jeg nå kan sette to streker under. Men vi vil ikke ha på oss at vi har gitt bort grunnen til kommersielle interesser.

Behovet for parkeringsanlegget begrunner han med Kvadraturplanens mål om at antall beboere skal øke fra 6000 til 15.000-20.000. — Selv om vi har rimelig god parkeringsdekning akkurat nå, vil en stor parkeringstomt i Nybyen på sikt bli bygd ned med boliger. Vi har også et mål om å redusere gateparkeringsplasser slik at det blir hyggeligere i bybildet, så i sum vil ikke dette øke netto antall plasser vesentlig, hevder Grundekjøn.

Miljøvennlige biler

Jørgen Kristiansen (KrF) bekrefter at det står om varigheten av en festeavtale. At kommunen skulle gi fra seg en flik av byens hjerte i 80 år, avfeier han slik:

- Uaktuelt, det som kunne være aktuelt var 55 år. Dette er tross alt byens sentrale torvarealer, det er noe symbolsk over dette, mener varaordføreren, som «håper og tror» partene blir enige onsdag.

Facebook-aksjonen «Nei til parkeringshus under Torvet» har 1600 følgere, men de færreste har tatt oppfordringen om å kontakte sentrale politikere direkte.

Hvis vi ser 20-30-40 år fram i tid, vil alle biler gå på hydrogen eller strøm.

Både Grundekjøn og Kristiansen har mottatt én sms hver, samt en håndfull meldinger på Facebook. De tror tvert imot et flertall støtter anlegget.

— Vi i KrF gikk til valg på at vi ville bygge parkeringsanlegget fordi vi ønsker Kvadraturen fortsatt skal være et handelssentrum. Hvis vi ser 20-30-40 år fram i tid, vil alle biler gå på hydrogen eller strøm. Du må ha lange briller på deg, ikke se i femårsperspektiv. Når vi i tillegg slipper å bruke kommunale skattekroner på investeringen, er det helt topp, mener Kristiansen.

Veidekke Agder AS er tildelt oppdraget med å bygge anlegget med rundt 450 plasser, ferdig innen julehandelen neste år.

Rødt-politiker Halvor Fjermeros var én av flere som var ute for å sjekke ledig kapasitet i byens parkeringshus tirsdag. Hos Parko var det 123 ledige, blant annet her på taket. Foto: Kjartan Bjelland

Fant 553 ledige p-plasserMotstanderne telte midt på dagen tirsdag 553 ledige plasser i parkeringshusene i city-delen av Kvadraturen, sørvest for Festningsgata.

— Vi har funnet flere ledige plasser enn de skal grave opp under Torvet. Som vi har dokumentert flere ganger; det er så mye ledig kapasitet at dette vanvittige inngrepet er helt meningsløst, sier Rødt-politiker Halvor Fjermeros.

Det er så mye ledig kapasitet at dette vanvittige inngrepet er helt meningsløst.

Flest ledige fant de i Slottet - nesten 200, deretter fulgte Parko med 123. Gyldengården hadde kun 37 ledige, et p-hus med bra belegg.

Ap mener utbygger bruker anbudet som pressmiddel overfor kommunen, og tviler på om entreprenøren trekker seg om utbyggingen drøyer til etter valget.

— I en så kontroversiell sak er det riktig at velgere kan si sitt, mener gruppeleder Mette Gundersen.

- Du ønsker omkamp om bystyrevedtakene fra 2012 og 2013?

— Det kan du gjerne kalle det, vi har hele tiden varslet at ved nytt flertall gjør vi om vedtaket. Bystyret har snudd i en sak før, og vil sikkert gjøre det igjen.