Sarkasmene stanget i kø som morgenrushet på Drammensveien etter at hovedstadens nye byregjering varslet at de vil gjøre Oslo sentrum innenfor Ring 1 bilfritt. Skulle en ha hørt på maken til tulleforslag? Hø, hø, hø! Riktignok ble nøyaktig det samme vedtatt på årsmøtet til Oslo Unge Høyre i 2014, men det går vi så stille, så stille forbi.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen foreslo at det nye byrådet kunne begynne med å gjøre rådhuset bilfritt, antakelig slik han selv raskt fjernet bomringen rundt Oslo, eller hvordan det nå var. Dette var rett før han utforsket den politiske smålighetens bunnslam ved å gjøre narr av de grønnes Lan Marie Nguyen Berg fordi hun tok drosje — som også Frp regner som en del av kollektiv trafikken - utenfor den sonen som - om fire år - skal være fri for unødig privatbil trafikk.

Berlinmur rundt byen

Samferdselskomiteens leder, Høyres Linda Hofstad Helleland, lette fortvilt etter en kraftig nok metafor og fant til slutt det hun trengte blant de andre halloweeneffektene: Det nye byrådet vil bygge en Berlinmur rundt byen, sa hun til VG. Nå sitter hun antakelig og øver på sitt neste, store retoriske kunststykke: Mr. Johansen, tear down this wall!

Sven Egil Omdal Foto: Roald, Berit

Nettavisens Gunnar Stavrum skrev at bilfritt sentrum er en illusjon. VGs lederskribent skrev om de livsfjerne planene og tåpelig symbolpolitikk, mens kollegaen i Dagens Næringsliv slo fast at en slik plan vil få så mange unntak at det fort blir komisk.Akkurat da ingen trodde det kunne bli morsommere, meldte Fremskrittspartiets statssekretær Jøran Kallmyr seg på i konkurransen: Med en slik politikk kan du ikke drive en pub engang. Jeg ser ikke for meg at de skal få fraktet øl på sykkel, hoiet han til Nettavisen.

Kanskje neste tur bør legges til London, hvor biltrafikken i sentrum er redusert med 30 prosent de siste ti årene

Siv Jensen, som er finansminister og derfor ikke kan være like frekk og vittig som en statssekretær, meddelte til folket via Facebook, våre dagers alternativ til stortingsproposisjoner, at det nå vil bli mer kaos og konkurser i hovedstaden. Det er jo som kjent privatbilene som hittil har hindret Oslo fra å bryte helt sammen.

Ingen av dem oppdaget likevel den aller festligste formuleringen i byrådserklæringen, antakelig fordi den sto aller sist i avsnittet om den planlagte, bilfrie sonen og øynene derfor for lengst var fulle av lattertårer. Byrådet vil trekke på kompetanse fra andre byer, står det.

Nettverk av grøntområder

Andre byer? Men er ikke den bilfrie sonen en livsfjern, tåpelig, gammelkommunistisk symbolpolitisk hallusinasjon, oppstått på nachspiel i Miljøpartiet De Grønne etter møtet hvor de utformet partiets hasjpolitikk? Finnes det tilsvarende galskap andre steder?

Så vidt jeg vet, drar VGs kommentatoravdeling jevnlig på seminar til byer i det virkelighetsfjerne området som vi med en samlebetegnelse kan kalle Utlandet. Kanskje neste tur bør legges til London, hvor biltrafikken i sentrum er redusert med 30 prosent de siste ti årene, og stadig flere gater blir bilfrie? Eller til Lyon, hvor reduksjonen har vært på 20 prosent i samme periode, og er beregnet til ytterligere 20 prosent de neste 10 årene?

Kan jeg få anbefale Hamburg, hvor myndighetene planlegger et nettverk av grøntområder, sykkelstier og gågater som til sammen skal dekke 40 prosent av byens flateinnhold? Eller München, hvor parker gradvis fortrenger parkering? Hva med en kort tur til København, hvor de bilfrie sonene stadig utvides og annenhver innbygger nå bruker sykkel til jobb eller studier? Det er flere sykler enn innbyggere i den danske hovedstaden. That’s a fact.

Er det virkelig mulig å være leder av Stortingets transportkomité og likevel ikke ha registrert at bilene gradvis fordrives fra sentrum i de fleste europeiske byer som er større enn Oslo

Hva om DNs redaksjonelle ledelse tok med seg Jøran Kallmyr til Helsinki, der planen er at hver bydel skal få sitt eget bilfrie sentrum, og at disse skal bindes sammen med et nettverk av trikk, tog og minibusser? De drikker øl i Finland også, mener jeg å ha hørt. Eller en storbyhelg til Madrid, hvor den bilfrie sonen i sentrum nå er utvidet til en kvadratkilometer, og skal bli enda større?

Er det virkelig mulig å være leder av Stortingets transportkomité og likevel ikke ha registrert at bilene gradvis fordrives fra sentrum i de fleste europeiske byer som er større enn Oslo, og i ganske mange som er mindre? I så fall kan Linda Hofstad Helleland få et signert eksemplar av en bok jeg har skrevet om byvandringer i Paris. Det blir stadig lettere å gå der. For 15 år siden klarte fire av ti parisere seg uten bil, nå er det seks av ti. Helt kaos og konkursras er det foreløpig ikke blitt.

Syklister handler mindre, men oftere

Når Siv Jensen likevel var innom internett, kunne hun jo funnet fram alle studiene som viser at handelen i sentrum ikke går ned når gateparkeringen erstattes av syklister og fotgjengere. Syklistene handler for mindre enn bilister for hver innkjøpsrunde, men de handler oftere.

For en generasjon siden kjørte bilene gjennom Folketeaterpassasjen i Oslo, opp hele Nordre Gate i Trondheim og gjennom Markens i Kristiansand.

Både Nettavisen og Dagens Næringsliv er til tider nesten sykelig opptatt av trender. Likevel har de ikke oppdaget at en av de tyngste trendene i vår tid er at fotgjengere og syklister gjenerobrer Europas byer, gate for gate?

Hvis det blir for mange byrådserklæringer og andre humoristiske stimuli fra de rødgrønne, hvorfor ikke finne fram bilder fra den tiden det var parkering på Festplassen i Bergen og bilene sto i tett kø over Torvallmenningen? Det var på den tiden fotgjengerne trengte seg opp etter husveggene for å slippe bilene fram i Søregaten i Stavanger, et av Norges eldste og smaleste gateløp. For en generasjon siden kjørte bilene gjennom Folketeaterpassasjen i Oslo, opp hele Nordre Gate i Trondheim og gjennom Markens i Kristiansand.

Det var omtrent på den tiden da legen røykte mens han målte blodtrykket ditt, og ingen syntes det var særlig komisk.