— Det er til dels store forskjeller mellom kommunene i Aust- og Vest-Agder når det gjelder elevenes lese- og regneferdigheter. Forskjellene mellom kommunene når det gjelder hvor mye elevene lærer er altfor store, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Statsråden er klar over at det er en sammenheng mellom elevenes sosioøkonomiske bakgrunn og deres skoleprestasjoner, men mener det bare forklarer en liten del av forskjellene.

Store forskjeller

Det er store forskjeller mellom kommunene når det gjelder hvor godt elevene i 8. klasse på ungdomsskolen leser. Elevene i Sirdal har for eksempel 53 skalapoeng, mens elevene i Søgne bare 47 poeng. Landsgjennomsnittet et 50 poeng. Det kan være store forskjeller mellom skoler innad i kommunene.

Da kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i januar i fjor besøkte Havlimyra skole i Kristiansand ba han kommuner som sender få lærere på videreutdanning om å skjerpe seg. Foto: Torstein Øen

— Regjeringen vil vurdere om det bør innføres en minstestandard for hva elevene skal lære på skolen. Dette gjelder ikke bare resultater på nasjonale prøver. I tillegg til nasjonale prøver og eksamensresultater vil det være aktuelt å se på læringsmiljø, spesialundervisning og flere andre faktorer, sier Torbjørn Røe Isaksen.

Kristiansand misfornøyd

Kristiansand kommune bruker mer penger på skole enn sammenlignbare kommuner. Rådgiver Elin Rekve sier kommunen samlet sett ikke er tilfreds med resultatene fra nasjonale prøver på 8. trinn høsten 2015. — Kommunen mener at potensialet for utvikling på mellomtrinnet kanskje er større enn det som vises i nasjonale prøver på 8. trinn. Fra skoleeiers side jobbes det iherdig med å utjevne forskjeller. Det skjer blant annet gjennom direkte veiledning til skoler i oppfølging i analysearbeidet knyttet til egne resultater og iverksetting av konkrete tiltak, sier hun.

Kommunalsjef for oppvekst i Søgne, Jon Wergeland. Foto: Janne Birgitte Prestvold

Søgne nederst— Vi er selvsagt ikke fornøyd med at våre elever på 8. trinn i fjor høst scoret lavest i landsdelen på lesing. Vi har også høyere mål enn landsgjennomsnittet i regning, sier Jon Wergeland som er kommunalsjef med ansvar for oppvekst i Søgne.

Lesing er fokusområde i Søgne kommunes pedagogiske utviklingsplan for skolene. Det er også utarbeidet leseplan for alle skolene. Jon Wergeland tror det vil gå noen år før de ser resultatene av den målbevisste satsingen på lesing i Søgne-skolene.

Fornøyd i Sirdal

Sirdal er den kommunen på Sørlandet med fleste poeng fra nasjonale prøver på 8. trinn i lesing. Kommunen deler også førsteplassen med flere kommuner i regning.

— Det er klart det er gledelig at elevene våre oppnår gode resultater. Jeg har inntrykk av at det jobbes godt ved våre to ungdomsskoler. Vi har gode rammevilkår for å drive skole i kommunen, sier enhetsleder skole Anita Heiaas Haugen i Sirdal.

Hun sier kommunen bruker relativt mye penger på skole per elev, men at det også henger sammen med at det går forholdsvis få elever ved skolene.

Stortingsmelding

Regjeringen skal legge frem en ny stortingsmelding om norsk skole før stortingsvalget i 2017. Meldingen har som mål å styrke skolene og kommunenes evne til å drive gode skoler.