I opposisjon var vi utålmodige og visjonære. I regjering gjennomfører vi. Frp har ikke fått gjennomslag for alle våre ønsker, det har Henriksen rett i. Og Ap er blant de fremste til å stoppe Frps forslag og satsninger. Likevel — i statsbudsjettet for 2016 bevilger regjeringen langt mer penger til vei og jernbane enn det Ap var i nærheten av da de regjerte. Henriksens klagesang blir derfor historieløs.

Her kan du lese Kari Henriksens innlegg

Vegvesenets investeringsbudsjett er tilnærmet fordoblet sammenlignet med nivået under Ap-regjeringen. Vedlikehold av både vei og jernbane er kraftig økt. Etter tiår med økende vedlikeholdsetterslep, så reduserer vi nå forfallet. Det ser folk som i sommer har kjørt på bilferie i vårt langstrakte land. Og vi planlegger mer ny vei enn noen gang før. Der et titalls veiprosjekter var forsinket da Henriksens Ap styrte, så har nå et titalls prosjekt fått bevilgninger tidligere enn planlagt.

Velger å svartmale

Fremfor å glede seg over utviklingen, så velger Ap å svartmale. Kari Henriksen er «bekymret» over at ny E 39 skal bli forsinket. Virkelig? La meg minne Henriksen om at i nasjonal transportplanligger det inne NULL kroner til strekningen Lyngdal-Ålgård. Hvordan i alle dager mener Henriksen man kan forsinke en veistrekning som Ap hadde null konkrete planer om å bygge ut? Aps utspill om E 39 minner meg om Aps Nasjonale Motorveiplan fra 1960-tallet. Mye snakket om, men lite realisert.

The 5 % Community var i sin tid et pyramidespill. Jeg trodde ikke det skulle gjenoppstå i den politiske debatten.

Ap var ikke særlig mer offensive på strekningen Kristiansand-Lyngdal. I intervju med Kari Henriksen i Fædrelandsvennen 8. oktober gir hun inntrykk av at «forrige regjering hadde lagt inn 400 millioner kroner til to veistrekninger på E 39». Men i Statens vegvesens handlingsplan, som ble godkjent av den forrige regjeringen, ligger det inne ønske om 20 millioner kroner for 2016 til strekningen Livold - Fardal. Eller ca 5 % av hva Henriksen hevdet. The 5 % Community var i sin tid et pyramidespill. Jeg trodde ikke det skulle gjenoppstå i den politiske debatten.

Fire felt fra Søgne

I juni fjor ga vi Statens vegvesen i oppdrag å planlegge for firefelts vei på E 39 fra Søgne i Vest-Agder til Ålgård i Rogaland. Med dette har vi lagt til rette for en trygg og framtidsrettet firefelts veiforbindelse mellom to av de mest voksende byområdene i landet. Jeg har merket meg at Aps ønske var tofelts vei på strekningen. I det kjenner vi igjen Ap fra både Østlandet og Vestlandet, som nå etter kommunevalget går inn for å redusere omfanget på nye veiprosjekt - både E 18 og E 39. Ap fortsetter dermed sin kortsiktige veipolitikk. Vi må slutte å bygge ut veinett med for liten kapasitet.

Sterke fagmiljøer vil kunne planlegge langsiktig og helhetlig, og velge effektive prosjektsstørrelser og - former.

Ap har altså lite lært. I mange tiår har fagfolk, næringslivet og folk flest klaget over at veier bygges ut stykkevis og delt. Til og med Ap innrømmet dette problemet, da de var ute av regjering. Det gjør vi noe med. Vi har fått på plass et veiselskap som skal bygge raskere, bedre og billigere. Selskapet får en solid og forutsigbar finansiering framover. Sterke fagmiljøer vil kunne planlegge langsiktig og helhetlig, og velge effektive prosjektsstørrelser og - former. Fagmiljøene ønsker dette selskapet positivt velkommen. Ap og Sp er tilnærmet alene om å være kritiske, og foretrekker en tilnærming hvor «politisk handlekraft» handler om å bygge noen kilometer vei omgangen. Det bekrefter bare deres manglende vilje til å tenke nytt. Men Aps brems og motstand skal ikke stoppe oss fra å bygge mer vei, eller å organisere sektoren bedre.