KRISTIANSAND: — Det jobbes intenst foran årets strandfest 1. og 2. juli, men vi har rutine og god kontroll. Det er den åttende i rekka og vi girer langsomt opp mot tiårsjubileum, sier Ketil Stensrud.

Sammen med Leif Fosselie og Heine Strømme utgjør han den indre kjerne i Palmesus-kontoret midt i Markens, omtrent en kilometer fra festivalområdet på Bystranda.

Men i kontorlandskapet er det ikke bare årets Palmesus som planlegges.

Mat- og ølfestival

— 19. og 20. august arrangerer vi mat- og ølfestival i Tresse i Kristiansand. Den retter seg mot en annen målgruppe enn Palmesus og skjer i samarbeid med byens restauranter. Det blir lokale råvarer, flere hundre øltyper og litt musikk fra scenen, røper Leif Fosselie.

Det stopper ikke der.

— 13. august står vi for Norges største poolparty i Frognerbadet i Oslo. Heine og jeg har begge bodd i Oslo og har tenkt på noe sånt i flere år, sier Fosselie.

Han og Heine Strømme eier Palmesus AS sammen. Nå har de registrert to nye selskaper i Brønnøysund og letter litt på sløret for bakgrunnen:

— Vi ønsker å utvikle flere bein å stå på, gjerne med en mer moderat risikoprofil enn en strandfest tross alt innebærer. Samtidig tenker vi å holde oss i den samme verdikjeden. Det betyr at vi ser på sånt som overnatting, utleie, events og catering, opplyser Fosselie.

Veksten fortsetter

Trioen letter på øko-sløret også - mest for 2015, og litt for 2016. Om 2015 viser regnskapet at omsetningen vokste med ti millioner kroner på nytt, akkurat som fra 2013 til 2014. Resultatet ble også riktig så pent igjen, selv om marginene svekket seg.

— Mest fordi vi har investert i flere fast ansatte. Nå er vi seks stykker og effekten kommer i 2016-regnskapet. Det vil vise høyere tall for både omsetning og resultat, fastslår Leif Fosselie.

— Dollarkursen var heller ikke vår venn i fjor, bemerker bookingansvarlig Heine Strømme, som blant annet hadde Wyclef Jean på plakaten i 2015. Et markant trekk ved Palmesus' 2015-regnskap er nesten 22 millioner kroner i banken ved årsskiftet.

— Hovedutfordringen i bransjen er betalingsevne. De aller fleste artister skal ha forhåndsbetalt. Da er det behagelig å ha godt med penger, bemerker Fosselie.

Utsolgt i januar

Bankbeholdningen har imidlertid en motpost på gjeldssiden: 19 millioner kroner i forhåndsbetalte billetter. Historien bak er hyggelig, for å si det sånn:

— Innen 36 timer etter at siste artist gikk av scenen i fjor, var 30 prosent av årets billetter solgt. Samtlige 30.000 billetter var utsolgt i januar. Rubbel og bit! Vi ser det som en bekreftelse på at vi har et bærekraftig konsept; vi var tomme for billetter før vi hadde sluppet den første artisten, forteller Ketil Stensrud.

Scandic Bystranda fullbooket på et blunk

— I fjor ble festivalen avsluttet natt til søndag. Mandag klokken 19 var samtlige 229 rom booket for festivalhelgen i 2016, sier direktør Håvard Solum ved Scandic Kristiansand Bystranda Hotell og humrer litt.

- Kanskje dere hadde ønsket tid til å sette opp prisene?

— Kanskje det. Men kundene syntes tydeligvis at prisene var akseptable, og vi er fornøyd, svarer hotelldirektøren.

Han forteller ellers at han har jobbet for Scandic i Kristiansand siden 2008, og at den første helgen i juli - før kaptein Sabeltanns piratvirksomhet satte i gang - gjerne var litt slapp.

— Så at Palmesus er bra for byen, er det ingen tvil om. At mange tilreisende drar hjem igjen med festlige minner fra Kristiansand, akkurat som mange gjorde fra Quart tidligere, er også en god ting, fastslår Håvard Solum.

Palmesus AS
20152014
Inntekter28,619,6
Ord. avskrivninger0,20,0
Driftsresultat2,93,7
Resultat før skatt3,23,8
Anleggsmidler0,20,0
Omløpsmidler25,25,4
Egenkapital3,21,9
Langsiktig gjeld0,00,0
Kortsiktig gjeld22,23,5
Aksjeutbytte1,01,0
InntjeningJJ
BetalingsevneKJ
EgenkapitalandelKJ
Alle regnskapstall i mill. kroner