1. Preikestolen — 270.000 besøkende

Ingen fjellturer er i nærheten så populære som det svimlende fjellplatået 604 moh. Høydeforskjellen er 330 meter og distansen 3,8 km. Effektiv rask gange tar ca. to og en halv time tur-retur. Fra Stavanger tar det halvannen time med bil og båt til startpunktet ved Preikestolen fjellstue. Sesongen er fra april til oktober.

Gaustatoppen. Foto: NTB Scanpix

2. Gaustatoppen — 80.000 besøkendeDen majestetiske toppen 1883 moh. er av mange omtalt som Norges vakreste fjell. Det er seks alternative ruter til toppen, men den enkleste starter ved Stavsro mellom Rjukan og Tuddal og tar rundt fem timer tur-retur. Turen er gradert som middels tøff, og er regnet for å være familievennlig. På toppen venter utsikt over en sjettedel av Norge på godværsdager. Sesongen varer fra mai til oktober. Kjøretid fra Oslo er ca. tre timer.

Kjerag. Foto: Ida Amelie Helgesen, DNT

3. Kjerag — 55.000 besøkendeDette er majesteten i Lysefjorden innenfor Stavanger. Med sine 1000 loddrette meter blir selv Preikestolen liten. Rosinen i pølsa er den karakteristiske Kjeragbolten, steinen som ligger kilt mellom to fjellvegger rundt tusen meter over fjorden. Det mest vanlige er å starte fra Øygardstølen som ligger en kort kjøretur fra Lysebotn. Turen er beregnet til 6-7 timer med høydeforskjell på 570 meter. Sesongen er fra juni til september. Kjøretiden fra Stavanger er tre timer.

Besseggen. Foto: Simen Storrud, Aftenposten

4. Besseggen — 50.000 besøkendeÅ gå Besseggen er en krevende tur på 13,3 km som er stipulert til åtte timer én vei. Til gjengjeld kan du nyte en fantastisk utsikt over det grønne Gjende på den ene siden og det dypblå Bessvatnet på andre siden og halve Jotunheimen innover – hvis du velger å starte fra Gjendesheim. Uansett kan du velge å ta båt den ene veien, mellom Gjendesheim og Memurubu. Toppunktet er 1743 meter. Kjøreturen fra Oslo via Beitostølen til Gjendesheim tar ca. fire timer.

Trolltunga. Foto: Knut Langeland, BT

4. Trolltunga — 50.000 besøkendeTrolltunga er et bergutspring som "henger" ca. 700 meter over Ringedalsvatnet i Skjeggedal. Utsikten fra Trolltunga er mildt sagt spektakulær, og følelsen når du går ut på Tunga er en fjellopplevelse du vil huske i lang tid. Det er en krevende tur på ca. 20 km tur-retur som er stipulert til åtte timer. Det tar drøyt tre timer å kjøre fra Bergen via Odda til Skjeggedal, drøyt fem timer fra Kristiansand og nesten seks timer fra Oslo. Sesongen er fra juni til oktober.

Galdhøpiggen. Foto: NTB Scanpix

6. Galdhøpiggen — 25-30.000 besøkendeSelv om dette er Norges høyeste fjell (2469 m) er det langt fra utilgjengelig, heller ikke for turvante barn. Turen fra Juvasshytta er den enkleste, og tar ca. 6-7 timer tur-retur der man går i taulag over Styggedalsbreen. På toppen venter en fantastisk utsikt over Jotunheimen. Sesongen er fra mai til august. Fra Oslo via Lillehammer tar kjøreturen drøyt fem timer.

Rallarvegen. Foto: Marie Havnen, BT

7. Rallarvegen — 20.000 besøkendeDen nesten 80 kilometer lange ruta fra Haugastøl til Myrdal er den suverent mest populære sykkelturen i det norske fjellheimen, og kan deles opp i flere etapper, men det vanligste er to til tre. Terrenget skifter mellom rolige østlandsfjell øst for vannskillet og bratte vestlandsdaler på vestsiden. Sesongen varer fra juni til august. Fra Oslo tar det fire timer å kjøre til Haugastøl, men mange tar også toget. Fra Bergen tar det tre timer med tog.

Romsdalseggen Foto: Line Heggheim Braute, DNT

8. Romsdalseggen — 14.500 besøkendeRomsdalseggen i Rauma kommune gir en spektakulær utsikt ut over Romsdalsfjellene, med Trollveggen, Romsdalshorn og Vengetindene som de mest markante. Flott fjordutsikt er det også. Turen tar 6-8 timer, og er middels krevende. Etter den første stigningen, kan man velge om man går normalruten over eggen, eller en litt lettere variant der man unngår de luftigste partiene. Sesongen er fra juni til september. Snaut to timer å kjøre fra Ålesund, rundt seks fra Oslo.

Slogen. Foto: Sverre Helland, DNT

9. Slogen — 12.000 besøkendeSlogen er med sine 1564 moh. den kanskjen fineste toppen i Sunnmørsalpene. Omgivelsene er imponerende med alpine topper og enkelte små breer på alle kanter. Turen er bare 2,9 km, men er krevende i det bratte terrenget. Men legger du inn en overnatting på Patchellhytta passer turen også fint for barn. Det tar drøyt to timer å kjøre fra Ålesund til et mulig startpunkt i Sykkylven. Sesongen er fra juni til september.

Aurlandsdalen i Sogn og Fjordane. Foto: Marita Aarekol, BT

10. Aurlandsdalen — ikke tilgjengelige tallI Aurlandsdalen møtes Østland og Vestland i et vakkert fjellområde i Skarvheimen. Kontrastene er store, alt fra goldt steinlandskap til frodige, dype daler, mektige fjell og buldrende fossestryk. Turen er regnet for å være krevende gjennom de 46,9 kilomterne, og er stipulert til tre dager fra Finse til Vassbygdi. Sesongen er fra juni til september. Togturen til Finse tar drøyt to timer fra Bergen og snaut fem timer fra Oslo.

Tre av fem gikk på fjelltur i 2014

— Stadig flere nordmenn tar fjellet i bruk, sier Christine Thune.

Hun er kommunikasjonsrådgiver i Den norske turistforening (DNT).

Thune viser blant annet til at DNT opplevde medlemsvekst for 17. året på rad, og i fjor nådde rekordhøye 270.250 medlemmer. Det er en vekst på 4,8 prosent fra året før.

Antall overnattinger viser samme trend selv om forsommeren 2015 var uvanlig kald og snørik.

Dette samsvarer med inntrykket til Thomas Vold, førsteamanuensis i friluftsfag ved Norges Idrettshøgskole.

— Interessen for fjellturer i Norge er stigende, akkurat slik vi også ser for friluftsliv generelt, sier Vold.

Han viser til tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) som i 2014 viste at hele 59 prosent av Norges befolkning gikk fjellturer – og at de i snitt gikk 23 kortere eller lenger fjellturer. Vold tror det er flere årsaker til veksten.

— Ifølge den siste stortingsmeldingen for friluftsliv ser vi at det ikke lenger bare er naturopplevelsen som er viktig, men at ønsket om å være i god form er den største motivasjonsfaktoren. Dessuten har folk bedre råd, utstyret har blitt bedre, det er større markedsføring og kunnskapen om fjellet er lettere tilgjengelig i form av kurs, sier Vold.

Han tror også at sosiale medier er med å påvirke.

— Det å ta bilder på fjelltoppene og vise fram på sosiale medier kan nok også forklare noe av veksten.

Dette opplever også DNT, som forteller om kraftig vekst på sine sosiale medier. Christine Thune forteller at de ti turene vi presenterer i dag, er Norges ti mest populære i antall besøk. Hun viser til tall fra blant annet Statens naturoppsyn og ulike lokale aktører. Disse tallene sammenfaller også med listen fra Innovasjon Norge.

— Felles for disse turmålene er først og fremst spektakulær og vakker natur og helt fantastisk utsikt. Aurlandsdalen og Rallarvegen skiller seg ut ved at dette er nedstigning i daler med særlig vakker, frodig og variert vestlandsnatur. De andre ikonene har til felles at de er toppturer til de høyeste, mest spesielle og også etter hvert de mest tilgjengelige og kjente toppene, sier Thune.