Bilder fra en dansk barnebok fra 1971 skapte stort engasjement i sosiale medier forrige uke.

Mange lot seg sjokkere av bokens detaljerte illustrasjoner av hvordan et barn blir til.

— Som alltid i historien kommer en motreaksjon etter en reaksjon, så det vi ser nå er en tilbakevending av puritanisme. Nå skal mannlige ansatte i barnehagen skifte bleie i påsyn av kvinner, småbarn skal ikke få være nakne på stranden og

GRAFISK: Et av bildene fra barneboken «Slik får man et barn» av forfatter Per Holm Knudsen. Foto: FOTO: Illustrasjon

jenter i 5-årsalderen skal gå med bikinioverdeler. Det er fullstendig absurd, sier forfatter og sexolog Per Holm Knudsen, som har skrevet boken.

Knudsen får støtte av sexolog Thomas Winther, som mener nordmenn er mer ukomfortable med nakenhet og seksualitet nå enn man var på 70— og 80-tallet.

— Jeg tror det har å gjøre med hvordan samfunnet har utviklet seg. Kropp og nakenhet har blitt et slags tabufenomen, og det påvirker hvordan man kommuniserer om dette til barn. Mange foreldre vegrer seg for å fortelle barn om seksualitet, sier Winther.

Vet hvor babyer kommer fra

I Tusentrippen barnehage i Oslo vet imidlertid Ebba Olivia Højerstrøm (5) og Severin Nordang Eide (5) en del om hvordan babyer blir til.

— Et frø fra pappaen blander seg med et frø fra mammaen også blir det en baby, sier Severin.

— Babyen ligger inne i livmoren og kan vokse der. Også må man i fødestua, også får man en premie og den premien er en baby, sier Ebba Olivia.

Severin er storebror og har lært det han kan om babyer fra mamma og pappa, mens Ebba Olivia har lært om vagina og penis gjennom barne- og ungdomsprogrammet Newton på NRK.

IKKE FLAUT: Severin Nordang Eide (5) og Ebba Olivia Højerstrøm (5) vet hvor babyer kommer fra, og de syns ikke det er noe flaut å snakke om det. Foto: Stein Bjørge

Varierer hvor mye barn vet

Pedagogisk leder i Tusentrippen barnehage Mathias Samuelsen forteller at det er stor forskjell på hvor mye barna vet om hvordan et barn blir til.

— De som har småsøsken vet gjerne en del, mens andre vet lite. Vi snakker ikke om seksualitet med mindre barna spør, og prøver å legge oss på nøytral linje når vi svarer. Det skyldes at det varierer veldig hvor mye foreldrene ønsker at barna skal vite, sier Samuelsen.

Mener kunnskap kan forebygge overgrep

— Foreldre er mer engstelige nå enn de var før. Jeg møter til stadighet foreldre som ikke tør å snakke med barna om seksualitet, sier Margrete Wiede Aasland som er spesialist i sexologisk rådgivning.

Hun mener det er viktigere enn noensinne at man snakker med barn om seksualitet.

— Det handler om at det er enormt mye nakenhet og sex på Internett og i mediene, da trenger barna å ha forhåndskunnskap om dette. Du vil heller fortelle barnet ditt om sex selv enn at det lærer om det gjennom for eksempel porno, sier Wiede Aasland.

— Det er kjempeviktig at man lærer barna om grenser og begreper, det gjør dem i stand til å si fra hvis de har opplevd noe ubehagelig. Man vet også at barn som tidlig lærer om seksualitet debuterer tryggere og senere, sier Thomas Winther.

- Burde lære mer i barnehagen

— Jeg møter foreldre som er redde for at barnehagepersonalet skal tro at barna har blitt utsatt for seksuelle overgrep dersom de sier noe om seksualitet i barnehagen. Det er jo helt feil, personalet vil ikke reagere på dette, sier Wiede Aasland, som selv er utdannet barnehagelærer.

RÅDGIVER: Margrete Wiede Aasland er spesialist i sexologisk rådgivning og pedagog. Foto: Privat

Winther har i lengre tid forelest for barnehageansatte om hvordan de skal forholde seg til barns spørsmål om seksualitet.— Det er fryktelig sjeldent at barnehagene har et opplegg for å lære barn om kropp, seksualitet og forplantning. Jeg mener man burde snakke mye mer om dette i barnehagene. Det vil gjøre at det ikke blir så store forskjeller på hvor mye barn vet, sier han.

— Men hovedansvaret for opplæringen ligger hos foreldrene, understreker Winther.

Tabubelagt tema

De som har ansvar for å lære opp landets barnehagelærere tar problemet på alvor.

— Dette er nok fortsatt et tabubelagt tema som barnehagelærerstudentene trenger kunnskap om. Bare det å snakke sammen og kjenne på ordene er viktig for at de i det hele tatt kunne gå videre for å jobbe med dette målrettet i barnehagene, sier Elisabeth Walsøe Lehn, som er høgskolelektor ved barnehagelærerutdanningen på Dronning Mauds Minne.

Hun mener barnehagelærerutdanningene har et ansvar for å lære de som skal ut i barnehagene hvordan man snakker om tema som seksualitet, forplantning og kropp.

— Rammeplanen for barnehagelærerutdanningen gir føringer for å tematisere barns utvikling, og det gjelder hele utviklingen til barnet. Det er mye som settes i gang nå, men vi har nok en vei å gå på dette området, sier Walsøe Lehn.

Les også: