— Da bildet nådde Kina,innså vi at det ikke var noen vits å gå videre med saken. Der har vi ikke sjanse til å stoppe det uansett, sier fotograf Kristoffer Flekke Øen.

Poserte med grimaser

I 2008 tok Øen og Marie Dåe et bilde av sønnen Sigurd Dåe (11). Sigurd var da 7 år gammel og poserte villig.

— Det skulle være et morsomt familiebilde, så jeg ba ham gjøre alle mulige grimaser, forteller pappa Øen.

GØY: Sigurd Dåe (11) synes det er litt gøy at bildet av ham har havnet både i rammer og på t-skjorter. Mamma Marie Dae og Pappa Kristoffer Øen er ikke like fornøyde, men er glad for at det i hvert fall er et flott bilde som er spredd. Foto: KRISTOFFER FLEKKE ØEN

Han jobber deltid som freelance-fotografog tok derforalle forholdsregler da han skulle dele bildet på nettet.— Jeg la min signatur over bildet, før jeg delte det på to fotosider. Det ble raskt populært og jeg fikk mange positive tilbakemeldinger, forteller han.

Har du tips om noe lignende? Send oss en epost!

Dukket opp i rammer

To år senere skjedde det noe rart. Ansiktet til sønnen dukket opp på rammer hos en norsk møbelkjede. Signaturen var redigert bort, og bildet var kuttet fra et kvadratisk bilde til et avlangt bilde.

— Bildet av Sigurd var brukt som et demobilde, altså bildet som kommer i rammen når du kjøper den. Snart fant vi motivet i rammer i Sverige og England også, forteller Øen.

Sigurd selv syntes det var ganske morsomt, mens foreldrene var skeptiske.

FLERE PLAGG: Bildet av Sigurd Dåe (12) finnes også på langermede gensere. Foto: SKJERMDUMP

De tenkte at rett skal være rett: dette var jo Øens bilde. De tok kontakt med advokat, og det endte med at familien fikk erstatning fra både det norske og engelske selskapet.Begge selskapene fortalte at deres kinesiske rammeeksportør hadde kjøpt bildet i god tro fra en bildedatabase i Kina. De prøvde å finne databasen, men uten hell.

Havnet på t-skjorter

Årene gikk, men nylig dukket bildet opp igjen på ny. Nå på t-skjorter i Kina.

— Jeg blir bare litt paff, sier Øen og ler.

BT gjorde mandag et søk gjennom kinesiske google. Det viste at både kinesiske bloggere og klesbutikker har brukt bildet.

Du kan faktisk få 11-åringen fra Bergen sitt ansikt på både langermete gensere og t-skjorter. Klærne finnes både for barn og voksne.

I noen av versjonene har det blitt redigert inn nye farger. I en versjon har Sigurd fått på seg et smykke og brillene er plutselig røde.

ILLUSTRASJONSBILDE: Flere bloggere og nettsteder har brukt bildet som illustrasjonsbilde. Fotograf Øen har ikke byline noen av stedene. Foto: SKJERMDUMP

Flere nyhetssider utenfor Kina har også tatt bildet. Under en artikkel som heter «5 vanlige fraser du aldri skal si til barna dine» hos Your Tango dukker også 11-åringens ansikt opp. Det samme gjør bildet på Pinterest.— Sigurd synes det er gøy, og det er jo ikke noe farlig eller dumt ved bildet, men et eller annet sted i verden sitter det en person som har påstått at dette er hans eller hennes bilde og tjent penger på det, sier pappa Øen.

- Morsomt bilde

Mamma Dåe er delt i sin oppfatning.

— Jeg synes det er skremmende hvor fort et bilde kan spre seg, og har vært veldig forsiktig i ettertid. Det er også kjipt at ikke Kristoffer får kredden for sitt eget bilde. Samtidig er jeg veldig glad for at det er et så fint og morsomt bilde som spres rundt i verden. Venninner ringer meg jevnlig og forteller at de har sett bildet forskjellige steder. Senest på tirsdag, sier hun.

— Hva er det med dette bildet som gjør at det har tatt sånn av?

— Det har jeg spurt meg selv om også. Jeg er nok over snittet kritisk til mine egne bilder, men det må jo være en eller annen nerve i dette bildet som treffer, sier pappa Øen.

Kinesisk piratvirksomhet

Hans Marius Graasvold, advokat hos Graasvold & Stenvaag AS var advokat for Øen. Han jobber mye med saker som handler om copyright.

Det er ikke første gang han ser at bilder stjelesav personer i Kina, Japan og andre land langt unna Norge.

KINESISK GOOGLE: Hvis du søker på «liten gutt med briller» på mandarin, kommer flere bilder av Sigurd (12) opp. Foto: SKJERMDUMP

— Her foregår det en piratvirksomhet hvor det nærmest spekuleres i å stjele fra norske rettighetshavere. De tenker at fotografene sitter så langt unna, at de ikke kommer til å gjøre noe med det uansett, sier han.Bildene blir ofte lastet opp på nettsider hvor innholdet tilbys gratis og uten sperrer for videre bruk. I mange tilfeller brukes fribrukslisenser som f. eks Creative Commons, hvor du kan ta bilder og annet innhold kan brukes gratis, såfremt du ikke skal bruke de kommersielt. Når bildene først er publisert på slike sider har du ingen kontroll.

- Fritt vilt

— Det betyr i praksis at bildene regnes som fritt vilt, selv om de rettslig sett selvsagt ikke er det. Det kan være greit å løse dersom noen stjeler et bilde i Norge, men i utlandet er det vanskelig, sier Graasvold.

— Hva kan man gjøre for å unngå at bildene blir stjålet?

— Du kan selvfølgelig vannmerke dem, selv om også dette kan tas bort. Det er generelt lite privatpersoner kan gjøre. Rettighetshaverorganisasjonene arbeider imidlertid hardt i disse dager for å fjerne ulovlig innhold på nettet, blant annet ved å stenge tilgangen til store aktører, sier han.

Øens beste tips er også å signere bildene.

— Det hjalp ikke meg, men det forebygger i hvert fall at dette skjer. Jeg tenker at folk må gjerne dele bilder, men da må de huske å henvise til hvem som har tatt bildene, sier han.

Vil gjøre det til en tradisjon

Pappa Øen forteller at han har tenkt på å ta et nytt bilde av sønnen med de svarte lesebrillene.

IL SALGS: T-skjorten av den unge bergenseren er til salgs på det kinesiske markedet. Hvem som har stjålet bildet opprinnelig, er det ingen som vet. Foto: SKJERMDUMP

— Kanskje det kan bli en tradisjon å gjøre det hvert femte år, sier han.- Du skulle ikke kjøpt deg en t-skjorte fra Kina?

— Haha. Nei, eller kanskje. Det er jo litt fristende, sier han.

Det har ikke lyktes BT å få tak i «kjendisen» selv, da han er på leirskole med Riple skole i Hålandsdalen denne uken. Der har de mobilfri sone.

Les også:

Nå er Willam (4) blitt en Japan-hit

Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egen Facebook-gruppeog Twitter-profilfor Familie og oppvekst