TANKELØST: - Dette var tankeløst av oss. Vi burde sett det, men det gjorde vi ikke, sa salgssjef Nina Ekstrøm i Eurosko Norge i forbindelse med at de trakk reklamen og fjernet alle plakatene fra butikkene tidligere i vår. Foto: Privat
ADM. DIR: Kleskjeden Name It solgte body med teksten «Adm.dir» i guttefargen blå, mens jentenes rosa var merket «Hjerteknuser». Foto: Marita E. Valvik
RIM OG HISTORIER: En lesestund på sengekanten er hyggelig, men må man operere med to bøker, en til gutter og en til jenter? Foto: Kristine Grue Langset
ULIKT BIBELINNHOLD? Barnas bibel for jenter, barnas bibel for gutter. Er det ulikt innhold? «Det er bare omslaget som er forskjellig. Bøkene er laget med to farger da dette blir etterspurt» er svaret fra Hermon forlag. Foto: Bildekombo: Arild Færaas
SÅ ENKELT: Facebook-gruppen Ung Feminisme kom over en engelsk variant av dette budskapet og oversatte til norsk. Foto: Med tillatelse fra Ung Femnisme

Fra tid til annen dukker de opp. Reklamer, leker, klær, bøker og annet som har ett budskap til jenter, ett til gutter.

Sist i mars så Eurosko seg nødt til å trekke tilbake, etter reaksjoner fra publikum, reklameplakater for jente— og guttesko med ordlyden:

«Boys want shoes they can play in» - «Girls want pretty and girly shoes».

Januar i fjor fikk kleskjeden Name It tyn for body til baby, en blå og en rosa, med henholdsvis disse tekstene printet på: «Adm.dir» og «Hjerteknuser».

- De som presenterer gutter og jenter i rolle er de desidert verste, sier Kristin Storrusten.

KJØNN: - Jeg hisser meg veldig opp over at egenskaper blir kjønnet, sier Kristin Storrusten, selverklært feminist. Foto: Norsk Bibliotekforening

Hun mener det er mye verre enn leker, klær og utstyr med forskjellige farger for gutter og jenter.— Jeg lover deg at man kan råkjøre like hardt på en rosa sparkesykkel som en blå. Problemet er når jenter og gutter får leker som oppfordrer til helt ulik lek, når det bare står kjøkkenleker i jenteavdelingen og sverd i gutteavdelingen, sier hun.

Les også: Dette bildet finnes i svenske kataloger - men ikke i norske

«Dress up to work. Find out what am I good at?»

I HYLLENE: En bokhandel i Oslo har disse magnetiske papplekesettene myntet på jenter og gutter. Foto: Kristine Grue Langset

Storrusten ergres jevnlig, for det går ikke lang tid mellom hver gang hun ser et nytt produkt i butikkhyllene som spesielt retter seg mot jenter eller gutter.

FINNES OGSÅ I ROSA: lekesettet med påskriften «Magnetic Fun - Dress up to work. Find out what am I good at?» er også laget i fargen rosa. Foto: Skjermdump

Nylig ble det oppdaget at bokhandlerkjeden Notabene har dette magnetiske lekesettet fra produsenten Koala Dreams i hyllene.En pakke er rosa og heter «Magnetic Fun — Dress up», en annen er blå merket «Magnetic Fun - Dress up to work. Find out what am I good at?».

På utenlandske nettbutikker er å finne også en rosa (jente)versjon av siste sett, men dette var ikke å se da vi sjekket hyllene i Notabene avdeling Gunerius kjøpesenter i Oslo.

Les også: Dette er de 10 dummeste kjønnsdelte barnebøkene

Notabene: Burde valgt en annen sammensetning

— I dette tilfellet har vi gjort et kjøp av et lite utvalg fra en ny leverandør, dette for å se om varene ble tatt godt imot av våre kunder. Vi ser i ettertid at vi burde ha valgt en annen sammensetning, og at det beklageligvis ikke fremstår heldig, er kommentaren fra administrerende direktør i Notabene, Stian Simonsen.

Han understreker at kjedens holdning er at lekene skal passe til alle barn og at de ikke ønsker å skape uønskede skiller, hverken på kjønnsroller eller annet.

— Notabene har et stort utvalg leker i flere av våre butikker hvor vi ivaretar dette, legger han til.

Har du tips til oss i forbindelse med denne saken? Ta kontakt med redaksjonen her.

Tilbakeslag etter 40 år med likestilling

Kjønnsforsker Jørgen Lorentzen er enig med Storrusten. Han synes kjønnsdifferensiering rundt hva barn kan gjøre, i de verste tilfellene allerede fra de er babyer, er det mest håpløse han ser.

KAMP HVER DAG: Kampen for likestilling er ikke over en gang for alle. Derfor er det så viktig at foreldre og forbrukere aldri slutter med å reagere på slike ting, mener Kjønnsforsker Jørgen Lorentzen. Foto: Stein J. Bjørge

— Det er trist at vi etter 40 år med likestilling nå de siste årene har sett et tilbakeslag. Det er primært den kommersielle industrien som står for retretten, sier Lorentzen.Kampen for likestilling er ikke over én gang for alle, det er en kamp man må ta hver eneste dag. Derfor er det så viktig at foreldre og forbrukere aldri slutter med å reagere på slike ting, mener han.

Hvorfor er det spesielt ille med roller?

- Det er fordi det gir barn et begrenset perspektiv på hva de er til for. Det avgrenser verden både for gutter og jenter og bryter med vår idé om at barn skal ha en god barndom der verden er åpen for dem, ikke lukket. Det får konsekvenser for hvordan de tenker utdanning og arbeidsliv. Rollebestemte leker gir klare føringer, vi er tilbake på 50-tallet. Det er helt håpløst, sier Lorentzen.

«Bruker du penis eller vagina for å leke med den?»

Kristin Storrusten er initiativtager til Facebook-gruppen Ung Feminisme.

Hun startet siden fordi hun syntes det manglet et sted hvor unge kunne få feministisk inspirasjon, uavhengig av politisk ståsted og løsrevet fra kvinnefora som «tilhører generasjonen over».

Vi er tilbake på 50-tallet. Det er helt håpløst. Kjønnsforsker Jørgen Lorentzen

— Jeg vil at siden skal ha rollen som en Klara Klok eller feministisk storesøster, sier hun.

SÅ ENKELT: Facebook-gruppen Ung Feminisme kom over en engelsk variant av dette budskapet og oversatte til norsk. Foto: Med tillatelse fra Ung Femnisme

Nylig fant hun og oversatte en illustrasjon som hun delte — og som ble hyppig delt videre.- Jeg synes illustrasjonen og budskapet er hardtslående. Jeg liker når tullete argumenter blir avvæpnet med humor, sier hun.

Les også:

Prior går nye veier for å lokke til seg barna

Lekebutikk solgte babydukke med smal midje og kvinnebryster

Foreldre så rødt da de leste dette

Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egen Facebook-gruppeog Twitter-profilfor Familie og oppvekst