— Dette er et oppgjør med en tradisjon som har vist seg å ha veldig liten effekt, sier initiativtaker Roger Sjursen til NRK.

Både effekten av lekser og hvorvidt barna skal slippe å ta med seg skolearbeidet hjem debatteres til stadighet, og kampanjen «Leksefri familie» er det seneste bidraget.

Trebarnsfamilie med mange aktiviteter: -

FUG enig

Elisabeth Strengen Gundersen representerer foreldrene i norsk grunnskole som leder for Foreldreutvalget i grunnopplæringen (FUG). Hun var tidligere positiv til lekser, men i fjor snudde hun og utvalget og erklærte at de ønsket å avskaffe dem.

— Ja, jeg vil det. Vi vet at lekser og leksearbeid øker de sosiale forskjellene i skolen, og det finnes bedre måte å skape samarbeid mellom hjem og skole enn lekser, sa hun i et intervju til Aftenposten i november.

Lekser i et helt årsverk

Målet for de lekseleie foreldrene i Rogaland er at foreldre skal bestemme seg for å bli nettopp en leksefri familie og så informere skolen om at de ikke vil at barna skal ha lekser.

Sjursen har regnet på leksebruk og kommet fram til at en time per dag i ti skoleår begynner å nærme seg et helt årsverk, nærmere bestemt 1.520 timer.

— Hva driver de egentlig med, dersom dette ikke fungere, spør han. Kampanjen viser til at det ikke finnes neon lov som sier at man må gjøre lekser, men Fylkesmannen i Rogaland sier det ikke er det samme som at lekser er frivillig.

Hvor mye, hvor ofte og om det skal være lov å slutte fort. Foreldre diskuterer h

— Ikke opp til hver enkelt elev

— Det er lagt til grunn at det er skolen som bestemmer om det skal være lekser. Det er ikke opp til hver enkelt elev, forklarer utdanningsdirektør Sølvi Ona Gjul hos Fylkesmannen i Rogaland.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen presiserer at det ikke finnes noe nasjonalt påbud om lekser.

— Hvis foreldre og barn opplever at det er så mye lekser at de blir vanskelig å få gjort, er det viktig at skolen og foreldrene diskuterer dette for å finne gode løsninger, svarte han Si ;D-lesere som var opptatt av temaet.

Flere undersøkelser har vist at lekser kan reprodusere og forsterke sosiale forskjeller. Blant annet fastslo en ra

pport fra Statistisk sentralbyrå i 2009 at lekser øker faglige og sosiale forskjeller mellom barn med velutdannede, ressurssterke foreldre og dem som ikke kan bidra i samme grad.

Isaksen vil nyansere bildet:

— Forskningen tyder på at hvis man gir lekser på riktig måte, gir det mer læring. Og læring forsterker sjelden sosiale forskjeller, snarere tvert imot, sier han.

Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egen Facebook-gruppeog Twitter-profilfor Familie og oppvekst.