Fra

til levende organer, hus og broer. Det finnes knapt den ting som ikke kan skrives ut med en 3D-printer.

Nå har Airbus-eide APWorks som blant annet 3D-printer flydeler i metall, laget det som skal være verdens første 3D-printede motorsykkel, den såkalte Light Rider.

En 35 kilo lett og batteridrevet tohjuling som skal klare spurten til 45 km/t på 3 sekunder og ha en toppfart på ikke altfor svimlende 85 km/t ved hjelp av elmotoren som yter seks kW. Rekkevidden hevdes å være på opptil seks mil.

Betaler du for mye?

— Naturens designprinispper

Den lave vekten har man oppnådd ved å konstruere rammen med hule rør i en legering av magnesium og aluminium. Kun seks kilo veier den.

APWorks gjør et nummer ut av at det de omtaler som bioniske algoritmer «definerer rammestrukturen som bruker naturens designprinsipper».

— Den komplekse og hule strukturen kunne ikke ha vært produsert ved hjelp av konvensjonelle produksjonsmetoder, sier daglig leder i APWorks Joachim Zettler i en pressemelding.

NATURLIG: Rammestrukturen er inspirert av naturens designprinsipper Foto: APWorks

Til salgs

Vi antar at Light Rider i første rekke er tenkt som et PR-stunt som skal vise hva APWorks er i stand til å lage ved hjelp av 3D-printing, eller som ingeniør Stefanus Stahl sier det på hjemmesiden: «Med Light Rider vil APWorks demonstrere vår visjon for fremtidig urban mobilitet.»

Men det betyr ikke at Light Rider bare er en prototyp. APWorks har nemlig bestemt seg for å produsere 50 eksemplarer av Light Rider, og du kan reservere et eksemplar mot et depositum på 2000 euro. Totalprisen er på 50.000 euro, eller cirka 460.000 kroner. Det koster å være hi-tech-kar.

Teknologimagasinet: — Android er bedre enn Iphone