Da Apple Music feide inn på strømmebanen i 2015 var det store trumfkortet familieabonnementet som gir deg seks strømmer på ett abonnement til 149 kroner.

En pris som konkurrenten Spotify trolig raskt noterte seg med en bekymret mine. Svenske Spotify har nemlig krevd 49,50 for hvert ekstra familiemedlem, mens førstemann har måttet betale fullpris på 99 kroner.

Det betyr at et familieabonnement med maksimale fem strømmer har kostet 300 kroner i måneden slik for øvrig Tidal også gjør.

Det var derfor ingen stor overraskelse da Spotify annonserte at prisen på familieabonnementet settes ned til, ja nettopp 149 kroner. Og antallet individuelle strømmer økes fra fem til seks.

En fjerdedel av fullpris

Pris per familiestrøm har med andre ord blitt redusert fra 60 til 25 kroner. Det er en fjerdedel av hva Spotify krever for et ordinært premium-abonnement.

Ifølge Spotify får alle hver sin konto med egne spillelister, lagret musikk og personlige anbefalinger, og familieabonnementet skal gi akkurat de samme funksjonene og fordelene som et vanlig premium-abonnement.

Så gjenstår det å se om prisreduksjonen er det som skal til for at Spotify begynner å tjene penger på sine cirka 30 millioner betalende abonnenter.

Siden starten i 2008 har det svenske selskapetnemlig fortsatt til gode å kunne vise til overskudd i regnskapet. Selv ikke i 2015 da omsetningen økte med 80 prosent til drøyt 18 milliarder kroner unngikk man røde tall.

Hvilken strømmetjeneste du bør satse familiepengene på? Ja se det blir langt på vei et spørsmål om smak. Så gjenstår det å se om Tidal ser seg nødt til å senke familieprisen sin for å matche konkurrentene.

TEST:

Teknologimagasinet: Vi ser nærmere på multiromsstrømming.