Dette kommer frem i Deloittes årlige medieundersøkelse, skriver Dagsavisen. 2166 nordmenn har svart på undersøkelsen, som kartlegger et bredt spekter av medievaner.

På spørsmål om Adblock, som fjerner all reklame på nettaviser når man installerer det, svarer 53 prosent av ungdommen at de bruker tjenesten.

Flere, også i andre aldersgrupper, svarer at de som oftest spoler forbi reklame på TV.

Fått med deg denne?

Hvordan få de unge til å betale?

Deloitte skriver i medierapporten at funnene viser at både medie— og filmbransjen må forsøke å finne nye måter for få brukerne til å betale.

Såkalt pre-lansering på DVD-er presenteres som en mulighet for filmbransjen. Her svarer 35 prosent av gruppen mellom 14 og 25 år at de er villige til å betale mellom 49 og 99 kroner for å få tilgang til en film to uker før den utgis på DVD.

Politiet aksjonerte i Danmark

Den ulovlige filmstrømmetjenesten Popcorn Time som legger til rette for at brukerne enkelt kan strømme tusenvis av filmer gratis og direkte i nettleseren, har på kort tid blitt svært populær i mange land.

Mens det i Norge lenge hersket stor usikkerhet og forvirring rundt hvorvidt Popcorn Time er å anse som ulovlig eller ikke (se fakta), har man i Danmark hele tiden vært tydelig på at dette er en ulovlig fildelingstjeneste.

I august i år gikk derfor dansk politi til aksjon mot to menn som står bak nettsidenepopcorntime.dkogpopcorn-time.dk.

— Det er gjort estimat som viser at 500.000 nordmenn bruker Popcorn Time daglig. Det er svært ødeleggende for bransjen, sa Willy Johansen, leder i Rettighetsalliansen Norge til oss i august.

Nyttige tips og triks:

Mer om Popcorn Time:

Mer om strømme-TV og bredbånd: