— Vi hadde vanlig TV med kanaler for noen år siden, men vi brukte den aldri. De siste årene har vi heller brukt Netflix og nett-TV fra NRK, og bruker heller TV-skjermen til å se det vi vil, når vi vil, sier Sigrid Otterlei (22).

Hun studerer sammenlignende politikk ved UiB og bor i en studentleilighet på Fantoft sammen med samboeren Eirik Kjevik (22).

Tallenes tale

TNS Gallup fører hvert år statistikk over TV-vanene til det norske folk. Siden 2012 har det vært en tydelig nedgang i tiden tenåringer og personer i 20-årene bruker på å se på tradisjonell TV.

For tenåringene er TV-tittingen redusert fra 92 til 76 minutter, men forbruket for personer i aldersgruppen 20- 29 år er redusert fra 150 til 128 minutter.

Samtidig har nettbruken økt kraftig. Spørreundersøkelsen Interbluss kartlegger nettbruk blant nordmenn. I 2014 svarte 75 prosent i aldersgruppen 15- 29 år at de så TV-programmer, serier eller spillefilmer på nett ukentlig. Dette er 31 prosent mer enn i 2012. Samtidig har den daglige bruken av TV-strømming for denne gruppen økt fra 18 til 36 prosent.

Også hos nettleverandørene merker man endring i bruk. Ifølge Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor, går nå 60 prosent av deres bredbåndstrafikk til videoer, og det konsumeres mest søndag kveld.

Praktisk og økonomisk

Samboerparet på Fantoft har med sitt TV-valg falt inn i en økende trend i sin aldersgruppe der man velger vekk lineær TV til fordel for nettbaserte strømmetjenester. Fordelene, sier studenten Otterlei, er mange.

— Mest av alt er det praktisk, i tillegg sparer vi penger. Det er dyrt med lisens, og ville vært mye lettere å betale om det hadde vært studentpris på den. Men NRK har en super strømmetjeneste, og hadde de begynt å ta lisens for nettilbudet, ville jeg gladelig betalt for det, sier Otterlei.

Ifølge henne er tilbudet med strømmetjenester en gevinst for forbrukerne.

— Noen ganger kan det være koselig å se det mange andre ser på, men da kan vi blant annet strømme direkte fra NRK. Den store forskjellen ligger ikke i hvor mye vi ser, men at vi kan bestemme selv, sier Otterlei.

Eldre ser mer

Ifølge Mihai Dumitrescu i TNS Gallup, er det ikke tilfeldig at det ene forbruket synker mens det andre øker.

— At yngre aldersgrupper ser mindre på TV er et resultat av at de har endret måtene å konsumere lyd og bilde på. De siste to-tre årene er det snakk om en tydelig nedgang. Det er ikke noen tvil om sammenhengen mellom strømmetjenester og at de ser mindre på TV, sier Dumitrescu.

Samtidig som de yngre ser mindre, bruker de eldre mer tid fremfor TV-apparatene. Særlig gjelder dette for personer fra 60 år og oppover. Siden 2012 har denne aldersgruppen økt TV-tittingen fra 234 minutter daglig, til 250 minutter i 2014. — På generelt grunnlag har ikke den tradisjonelle TV-seingen gått spesielt ned, men ser man på de ulike aldersgruppene er det forskjeller, sier Dumitrescu.

Les også:

Utfordrer TV-kanalene

Ifølge Morten Wiberg, TV-sjef i mediebyrået Carat, er det ennå ikke grunn til krisestemning i bransjen, men sier at endringene i de unges TV-vaner vil bli en utfordring for kanalene.

— Dersom trenden fortsetter, vil annonsørenes interesse for å bruke TV som massemedium avta, noe som vil gå ut over inntektsmulighetene for kanalene. Men fremdeles er TV det klart største og viktigste mediet vi har, sier Wiberg.

At vanene unge i dag tilegner seg skiller seg fra vanene til eldre generasjoner, vil påvirke bransjen, ifølge Wiberg. Men han tror også at de yngres TV-vaner vil kunne endre seg med årene.

— Det handler om livssituasjonen man er i. TV er behagelig for dem som ikke ønsker å gjøre et selvstendig valg, man setter seg ned blir underholdt av det som sendes, sier han.

Strømmetjenester og web forutsetter ifølge Wiberg at man oppsøker noe man vet eksisterer. Likevel mener han det ikke er tvil at de vanene unge etablerer nå, vil prege hvordan TV produseres i fremtiden.

— Det er klart at TV-kanalene gjør det de kan for å henge med på den økonomiske utviklingen. TV 2 Sumo og TV3 Play er blitt store kanaler, og NRK legger ut alt innholdet på nett. I tillegg har VG lansert sin egen lineære kanal på bakgrunn av det de har produsert som digital kanal, sier Wiberg.