Det var så uendelig mye enklere før. Da hadde man en S-klasse for toppledersjiktet, mens de mer vellykkede mellomlederne, og drosjekuskene, kjørte E-klasse.

Men i 1984 brøt det fullstendige kaos ut. Mercedes skulle begynne å bygge biler for vanlige mennesker. For proletarene.

Skeptikerne var mange, men i dag vet vi at det ble en gedigen suksess: I de 11 årene Mercedes 190 og 190 E var i produksjon, ble det produsert drøyt 1,8 millioner eksemplarer. Mercedes 190 er en direkte forløper til bilen jeg nå betrakter, en C350. Fallende temperaturer og snøføre er ikke noen hindring for å nyte elbilens fordeler:

Fjerde generasjon

C-klasse er allerede inne i sin fjerde generasjon, etter at Mercedes lanserte bilen i 1993. Den er blitt luksuriøs og neste like avansert som dagens S-klasse.

LADEPORT: Bare kjennerne ser at denne bilen har en ladeport på høyre side av støtfangeren. FOTO: Jan Harry Svendsen/NTB scanpix Foto: Jan Harry Svendsen/NTB scanpix

Flere av assistentsystemene fra den tunge luksusbilen finner man også i denne bilen – og som S-klasse finnes også C-klasse med en ladeport i støtfangeren bak.For i dag handler det mer om miljø enn noen gang før. Og den ladbare C350 e er et forsøk på å senke utslippene og kutte forbruket – samtidig som man opprettholder ytelsene.

Gode nyheter!

Rykk og napp

Men perfekt er ikke C350e. Spesielt i lavere hastigheter har den en oppførsel som en bil av dette kaliberet ikke kan være stolt av.

Rykk i drivlinjen er egenskaper som raskt kan få stjernen til å falme blant entusiastene.

Til miljøbil-alibiet er det også lov å stille seg kritisk. Rekkevidden på strøm alene er ussel. Mercedes oppgir selv at bilen skal klare 31 kilometer, men i prinsippet kommer du aldri over to mil før batteriet med en kapasitet på 6,4 kWh er tomt.

Dermed tvinges du til å lade flittig om du virkelig skal ha nytte av det litt begrensede sparepotensialet som denne ladehybriden bringer til torgs.

Med fullt batteri, og over en strekning på 100 kilometer med blandet kjøring, endte vi på et forbruk på 0,4 liter pr. mil – et forbruk som økte til 0,7 liter pr. mil når turen fortsatte ti mil uten nevneverdig batteristøtte.

Ikke alle forsikringsselskapene dekker skader på motor og girkasse:

MINUS 140: Batteripakken ligger under gulvet i bagasjerommet. For å få plass er gulvet hevet noe. Resultatet er 140 liter mindre bagasjeplass. Bagen på bildet er til ladekabelen. Foto: Jan Harry Svendsen/NTB scanpix
EDEL: Førermiljøet er det lite å utsette på. Her har eleganse og betjeningskomfort vært viktig. Følelsen av kvalitet er nesten på S-klasse-nivå. Foto: Jan Harry Svendsen/NTB scanpix

Aktiv gasspedal

Samtidig har C-klasse noen funksjoner som fascinerer. En av dem er gasspedalen. To små knepp i pedalen signaliserer at det er på tide å slippe opp for å spare energi når du tar igjen en bil.

Og gjør du det ikke, sørger bilen selv for at den ruller bilen foran i møte og selv tilpasser hastigheten slik at avstanden blir på den trygge siden.

Dermed hjelper bilens radarsystem deg til å regenerere strøm, og ikke minst til å unngå at du sløser med energi ved at du må bremse unødvendig for ikke komme for nær bilen foran.

I tillegg har bilen ulike kjøreprogram som lar deg lade batteriet eller spare på strømmen.

Men mest gøy er det i sportsprogrammet. Få andre ladbare biler i denne klassen har like mange krefter som C350 e.

Sportsprogram

Med en systemytelse på solide 279 hestekrefter og 600 newtonmeter i dreiemoment er det en potent pakke jeg nå sitter bak rattet i. Sammen med en lineær og fin styring, i tillegg til et chassis som absolutt er på alerten, er ikke kjøregleden ofret på miljøalibiets alter.

Den firesylindrede bensinmotoren og elmotoren danner en kraftpakke som med letthet skyver luksusdoningen ut av svingene med en iver som om det skulle stått Porsche på panseret.

Selv oppgir Mercedes akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen til å være 6,2 sekunder.

Kjenner du deg igjen?

KRAFTFULL: Bensinmotoren er en toliter med 211 hestekrefter. Takket være elmotoren kommer systemytelsen opp i solide 279 hestekrefter. Foto: Jan Harry Svendsen/NTB scanpix

Trang

Dermed blir denne bilen også en slags hybrid av ulike egenskaper. På den ene siden kan den kjøres relativt billig om du pedantisk passer på å plugge ladekabelen i når du parkerer, mens den på den andre siden har et sportslig snerr av kjøreglede.

Og mellom disse to ytterpunktene finner vi den bunnsolide Mercedes-komforten. Bare et litt høyt støynivå sørger for irritasjon.

I tillegg er ikke C-klasse blant de mest rommelige. Sammenlignet med for eksempel Volkswagen Passat er den sjanseløs hva innvendig plass gjelder.

Samtidig tar batteriet til hybridsystemet litt plass og reduserer høyden i bagasjerommet nok til at 140 liter blir borte i miljøets tegn.

Drypper nedover

Få kommer til å velge denne Mercedesen for å redde miljøet. Derimot kan bilen få kjøpere som tenker på lommeboken. Sannheten er nemlig at bilen blir en gavepakke med våre særregler for ladbare hybrider.

Grunnprisen er 503.800 kroner – eller det samme som en C200 T 4matic koster. Samtidig nærmer ytelsene seg de du finner i den 857.500 kroner dyre C400T 4matic.

Derfor er det umulig å ikke hevde at man får mye bil for pengene i C350 e – men du redder ikke verden ved å velge denne ladbare hybriden.

Mer om Mercedes: