SIGNER: Motoren i AMGen er signert av han som har bygget den. (Foto: Thomas Larsen) Foto: THOMAS LARSEN
EKSKLUSIVT: Førermiljøet i Mercedesen er eksklusivt og hypermoderne. (Foto: Thomas Larsen) Foto: THOMAS LARSEN
SPORTSLIG: Kort akselavstand bidrar til at Cayman GTS er svært svingevillig. På svingete vei er bilen ekstremt morsom. (Foto: Jan Harry Svendsen) Foto: JAN HARRY SVENDSEN
INTIMT: Førermiljøet i Cayman er tradisjonelt Porsche. Turtelleren er det største instrumentet. Setene gir god støtte, men sportsseter med ekstra støtte kan leveres. (Foto: Jan Harry Svendsen) Foto: JAN HARRY SVENDSEN
SOLID: Toyota GT86 er den folkelige sportsbilen av disse tre. Det betyr ikke at den er dårlig. Snarere tvert imot leverer GT86 en solid kjøreopplevelse – og beviser at kjøreglede ikke henger sammen med krefter eller med pris. (Foto: Jan Harry Svendsen) Foto: JAN HARRY SVENDSEN

Brølet og smellene fra den 510 hestekrefter sterke turboladede V8-eren i AMG GTs er imponerende og brutale.

SIGNER: Motoren i AMGen er signert av han som har bygget den. (Foto: Thomas Larsen) Foto: THOMAS LARSEN

Det gjaller mellom fjellsidene i dalen jeg passerer. Mercedes-AMG GTs fortjener hedersbetegnelsen «monster» – akselerasjon knuser slettene og skyter deg inn mot neste sving som om bilen skulle være koblet til en katapult på et hangarskip.Alt ved AMG GTs er ekstremt. Motoren, bremsene, kjøreegenskapene. Stolte 1.859.500 kroner koster en AMG GTs på hvite skilter i Norge. Dermed er også prisen ekstrem.

Koster mindre enn effektavgiften

SOLID: Toyota GT86 er den folkelige sportsbilen av disse tre. Det betyr ikke at den er dårlig. Snarere tvert imot leverer GT86 en solid kjøreopplevelse – og beviser at kjøreglede ikke henger sammen med krefter eller med pris. (Foto: Jan Harry Svendsen) Foto: JAN HARRY SVENDSEN

En Toyota GT 86 koster mindre ferdig registrert enn hva du betaler i effektavgift på AMG-en. Men jeg smiler bak rattet i denne bilen også.Det lave tyngdepunktet, de underholdende kjøreegenskapene og den svært direkte styringen gjør den lille GT86-en til en juvel.

Motoren deler den med Subaru BRZ, som er samme bil, og den er også utviklet av Subaru. Dermed trår Toyota inn på Porsches revir, og utfordrer med en firesylindret boksermotor.

Riktignok sitter den foran i GT86, mens den sitter rett bak ryggen din i Cayman GTS. I den bilen har boksersekseren også to ekstra sylindre. Med sine 200 hestekrefter kan ikke GT86 hamle opp med den 340 hestekrefter sterke motoren i Cayman.

Manuell lykke

Men det gjør ikke så mye. Det fine med GT86 er at den er så manuell. Alt må du gjøre selv. Til og med gire. Det kan høres rart ut, men faktum er at de aller fleste eksklusive sportsbiler i dag ikke leveres med manuell girkasse.

SPORTSLIG: Kort akselavstand bidrar til at Cayman GTS er svært svingevillig. På svingete vei er bilen ekstremt morsom. (Foto: Jan Harry Svendsen) Foto: JAN HARRY SVENDSEN

Nå har automatkasser og toklutsjkasser med padler bak rattet tatt over. Også i Cayman GTS er det slik, men standard i GTS er faktisk manuell girkasse. Det er oppløftende.Om du nå tror at Cayman havner mellom to stoler, tar du feil. Faktum er vel at den er den aller beste sportsbilen i trioen.

Selvsagt er Mercedesen brutal og ekstremt rask, men like delikat som Cayman GTS er den ikke. Porschen elsker kurver, griper begjærlig om asfalten og svipper langs svingete norske landeveier med en fascinerende iver.

Les også:

Intim Porsche

Dermed er det tre morsomme sportsbiler vi har samlet. Ulempen er de praktiske sidene, men for to er plassen mer enn god nok – og ingen kjøper disse bilene for å ha dem som sin eneste familiebil.

Interiøret i AMG GTs er nesten like outrert som dens ytre. Det er klare designelementer fra luksusbilene til Mercedes, og den deler også en rekke elementer med dem.

Kjørestillingen er god, og bare det voldsomt lange panseret er en utfordring i trange parkeringshus. Porsche er langt mer intim. Her er også førermiljøet eksklusivt.

Kjørestillingen er sportslig, og det lille rattet ligger godt i hendene. Turtelleren er det største instrumentet, plassert slik at det har optimal lesbarhet.

Akkurat slik er det også i GT86. Her er også turtelleren størst – og en lysdiode blinker når du når punktet der det er mest effektivt å gire. Eksklusiviteten uteblir likevel i GT86. Plastoverflatene er harde og virker billige, men kjørestillingen er perfekt.

GT86 krever mest

Mercedesens enorme krefter er også dens største utfordring. Med et norsk fartsnivå er det ikke mye av kreftene du kan bruke om du skal holde deg på rett side av veitrafikklovens paragrafer.

EKSKLUSIVT: Førermiljøet i Mercedesen er eksklusivt og hypermoderne. (Foto: Thomas Larsen) Foto: THOMAS LARSEN

Porsche er den perfekte allrounder. Den kjører fantastisk, og på svingete vei er det ikke vanskelig å finne en unnskyldning til å ta nok en avstikker. Mest krevende er Toyota GT86. Den manuelle girkassen forlanger at du kjører korrekt, og med moderate 200 hestekrefter er den ikke så barskt motorisert.

Derfor må du treffe godt og finne den perfekte rytmen for å hente ut det beste av Toyotaen. I de andre bilene hjelper den ekstreme motorkraften deg til å dekke over feil i bremsepunkter og sporvalg.

Oppsummering

Det er GT86 som gir deg mest kjøreglede pr. krone av disse tre sportsbilene, mens Porschen er den perfekte sportsbilen.

Søker du derimot brutalitet og råskap – og er villig til å betale prisen – er AMG GTs bilen å ha. Hver gang du starter motoren, er det som om du åpner ett nytt eventyr.

Les også: