Kort sagt:

+ Kjøreopplevelse

+ Vinteregenskaper

+ Kan fås med omfattende sikkerhetsutstyr

+ Lavt forbruk

+ Utseende

- Høy pris med ekstrautstyr

- Ikke særlig rommelig

- Potensielt mye hjulstøy(sommerdekk)

Mercedes C-klasse kom i en helt ny generasjon i fjor – først som sedan, og utpå høsten som stasjonsvogn. Bilen har så vel designelementer som teknologi hentet fra luksusbilen S-klasse.

Med firehjulsdrift tilbys C-klasse i skrivende stund med det som kan kalles en gunstig frapris. Den motorsterke C 250 BlueTec 4Matic er priset lavere enn den ellers ville vært for å kunne konkurrere med firehjulsdrevne utgaver av BMW 3-serie og Audi A4.

Prisavslaget, som gir en startpris rett under en halv million (uten leveringskostnader), gjelder fram til den litt svakere 220-dieselmotoren er på plass. Det skjer i løpet av de nærmeste ukene.

For å foregripe konklusjonen: C 250 BlueTec 4Matic er ei herlig stasjonsvogn. Minuspunktene er de typiske for biler fra såkalte premiummerker. Tilbudsprisen er ikke nok til å gjøre noe med det ene av minuspunktene.

PERMANENT: En Mercedes C-klasse 4Matic har alltid drift på alle fire hjul. På vinterføre byr en lav stasjonsvogn på en langt mer involverende kjøreopplevelse enn en tilsvarende SUV. Luftfjæringen kan løfte bilen 2,5 cm, og det kan være akkurat det som trengs når en for eksempel skal parkere der det er dårlig brøytet. FOTO: Øyvind Jakobsen © Øyvind Jakobsen

Kjøreegenskaper: 6

Det er ingen tvil om at Mercedes ønsker at selskapets nye modeller skal framstå som friskere og mer sporty enn før. Det merkes blant annet på kjøreegenskapene.

I testbilens utførelse, med blant annet luftfjæring og en egen tast for ulike kjøreprogram, legger C 250 BlueTec 4Matic seg tett opp til BMW 3-serie, som er den bilen i nisjen for premiumbiler i mellomklassen med det mest sportslige ryet.

Særlig når bilen settes i kjøreprogrammet Sport, oppleves det som om den ligger lavt og tett til veien, med et fast, men likevel tilstrekkelig smidig understellsoppsett. I Comfort-modus er bilen mer duvende.

Kjøreopplevelsen er raffinert. Den permanente firehjulsdriften har en fordeling med 45 prosent foran og 55 prosent bak, noe som er nok til å gi en bakhjulsdrevet karakter.

På småvanskelig vinterføre varsler den om at det er glatt med en lett understyring. Understyringen kan korrigeres ved å gå forsiktig på gassen der det ligger til rette for det.

I slike øyeblikk er permanent firehjulsdrift verdt å betale ekstra for. Og det er også da en kjenner at en stasjonsvogn med firehjulsdrift gir en langt mer involverende kjøreopplevelse enn en SUV

De elektroniske hjelperne oppleves under testperioden, som er preget av jevnt snøfall, som effektive og passe stramme i sitt reaksjonsmønster. Luftfjæringen kan løfte bilen 2,5 cm. Det er ikke mye, men vi opplevde det som akkurat nok til å hjelpe bilen inn i og ut av ubrøytede parkeringslommer og lignende.

SOLID: Da Mercedes lanserte dagens C-klasse, varslet de at luksusfølelsen skulle økes. Det er et løfte Mercedes har holdt - ikke minst om en har råd til å koste på seg ekstrautstyr. Foto: Øyvind Jakobsen

Motor: 4

250-dieselmotoren yter 204 hk og har et dreiemoment på 500 Nm. Det betyr godt med krefter i en bil med oppgitt vekt på 1,7 tonn.

Automatkassen (standard) har sju trinn. I all hovedsak er den svært dyktig til å treffe rett trinn, og det bidrar til jevn og komfortabel kjøring.

I enkelte halvbratte motbakker lurer vi imidlertid litt på hvorfor automatkassen holder på tredjegiret vel lenge. Med 500 Nm tilgjengelig fra 1600 o/min. burde ikke det vært nødvendig.

Man legger merke til det fordi motoren har en egen Mercedes-klang (den du sikkert har hørt i en drosje) som er for høy på middels turtall til at motoren sitter i en dyr statusbil.

Ytelser: 5

Du skal være kravstor for å savne mer krefter enn du får her. Under vanlig kjøring føles det som om man bare bruker litt av kraftreservene, og når man gir gass, får man kjapt svar.

Maksimalytelsene i testmålingene våre er 4,3 sekunder for 60-100 km/t og 5,4 sekunder for 80-120 km/t. Dermed er den akkurat så mye raskere enn eksempelvis BMW 320dA xDrive med 184 hk som den bør være. Tilsvarende akselerasjonstall for BMW-en er hhv. 4,7 og 6,5 sekunder.

TRANGT: Under 500 liter oppgitt bagasjevolum er ikke noe å skryte av for en mellomklassestasjonsvogn, men det er på linje med konkurrentene BMW 3-serie og Audi A4. Foto: Terje Bjørnsen

Eksteriør: 5

Den nye C-klassen har i stasjonsvognutgave vokst til å bli 471 cm lang, og er med det omtrent på størrelse med en VW Passat.

Vi liker det vi ser: Det nye Mercedes-uttrykket i fronten, de elegante linjene og bruddene i karosserisiden som gjør linjene mer spennende.

Sett fra siden har C-klasse langt panser, og forfra ser den lav og bred ut. Stasjonsvognhekken synes vi ser bedre ut enn bakparten til en sedan, som blir litt puslete i våre øyne.

Dessuten hjelper det jo alltid med AMG-pakke for dem som liker et sportslig uttrykk.

Interiør: 4

Større utvendige mål enn forgjengeren omsettes ikke i mer plass innvendig. Det må sannsynligvis mer avrundete former ta hovedansvaret for.

Bagasjerommet har vokst marginalt — fra 485/1500 liter i forrige modell til 490/1510 liter i den nye C-klasse stasjonsvogn. BMW 3-serie Touring og Audi A4 Avant har for øvrig omtrent samme plass i bagasjerommet.

Dermed er det fortsatt slik at langt billigere biler, som nye Ford Mondeo eller Skoda Octavia, har langt mer lasteplass enn premiummodellene.

Heller ikke i kupeen er nye C-klasse noe plassvidunder. Når vi tar egne interiørmål og sammenligner med forgjengeren, er den omtrent på samme nivå. Og - ikke overraskende - omtrent like rommelig som hovedkonkurrentene fra Audi og BMW.

På detaljnivå merker vi oss at en baksetepassasjer ikke får plass til framparten av føttene under forsetet når det er satt i lav posisjon. Det betyr at enten må sjåføren heve setet for å gi plass, eller så må en langbeint baksetepassasjer sitte i en litt unaturlig stilling.

FRITTSTÅENDE: Noen synes den frittstående skjermen virker i overkant ettermontert. Skjermen gir tilgang til sånn cirka en milliard betjeningsmuligheter i en godt utstyrt C-klasse. Heldigvis trenger du ikke bry deg om særlig mange av dem til daglig - utbredt automatikk fikser det meste. Foto: Terje Bjørnsen

I vår kostbart utstyrte testbil er det påtakelig luksusfølelse på førerplass. Mercedes har lyktes godt med sitt forsett om å heve den opplevde kvaliteten i C-klasse. Bilen er stort sett lettbetjent og oversiktlig. Noen av testerne synes at skjermen på dashbordet ser vel påklistret ut i en kostbar statusbil.

Komfort: 4

I høst testet vi en C 180 med tilnærmet identisk utstyrspakke som bilen vi nå har testet. Med sommerdekk betyr AMG-pakken 19-tommers felger og dekk som er bredere bak enn foran.

Vi syntes ikke at komforten innfridde med slike hjul. Harde runflat-sportsdekk harmonerte ikke med Comfort-innstillingen av luftfjæringen, og det var mye hjulstøy.

Bilen vi nå har testet, har piggfrie vinterdekk i dimensjonen 224/45 R18. Med disse dekkene er støynivået langt lavere (67,4 desibel i 100 km/t, mot 71 desibel med de nevnte sommerdekkene), uten at det er egnet til å imponere. Det er en åpenbar trend at lydisolasjon ofres for å senke vekten i mange nye bilmodeller, også fra typiske stastusmerker.

På vinterføre er den nevnte dekkdimensjonen et godt kompromiss mellom komfort og sportslighet. De mykere vinterdekkene tilfører den nødvendige smidigheten.

Seter og sittestilling gir flott førerkomfort, og lydanlegget fra Burmester (9900 kroner) er imponerende.

Sikkerhet: 6

En C-klasse med full sikkerhetspakke gir en følelse av at bilen passer på oss. Det begynner allerede når man fester setebeltet og det automatisk strammes fast inntil kroppen.

Det fortsetter når de samme beltene strammer seg hardt til igjen om bilens i alt seks radarer registrerer at det er fare på ferde, eller når bilen varsler at du kjører vel tett inntil den som kjører foran.

Vi har prøvd autobremsfunksjonen til C-klasse på lukket bane, og bilen har bremset automatisk akkurat i rett tid.

Vi har dessuten prøvd å kjøre den uten å holde i rattet gjennom en storby. Det var både surrealistisk og imponerende, men vær obs på at flere av funksjonene krever kryss på ekstrautstyrslista.

I EuroNCAP-testen oppnår Mercedes-Benz C-klasse svært godt resultat. For beskyttelse av voksne scorer den 92 prosent, for beskyttelse av barn 84 prosent og for beskyttelse av voksne 77 prosent.

Kommentarene til testen er hyggelig lesning for den som er opptatt av sikkerhet. Bare i sidekollisjon med stolpe får bilen mellomste karakter for beskyttelse av brystregionen. Det samme gjelder whiplashbeskyttelsen av baksetepassasjerer ved påkjørsel bakfra.

Pris/utstyr: 3

Sett i forhold til at C 250 BlueTec 4Matic har sterk motor og egenskaper som definitivt gjør den til en premiumbil, er fraprisen godt tilpasset konkurrentene. For eksempel er den rundt 13.000 kroner dyrere enn en BMW 320dA xDrive stv. med 184 hk.

At man på sett og vis kan snakke om en tilbudspris, er reelt. Uten firehjulsdrift koster en C 250 BlueTec med automatgir nemlig 24.000 kroner mer enn med firehjulsdrift per i dag. Mercedes har ikke fastsatt prisen for 220-modellen med 4Matic, som snart tar over som rimeligste C-klasse med firehjulsdrift.

Når vi ikke roper «løp og kjøp» om en god bil som attpåtil har prisavslag, er det fordi ekstrautstyr er dyrt. Og i en slik bil – i likhet med konkurrentene – hører ekstrautstyr med om den skal spille ut sine beste kort.

Testbilen er veldig godt utstyrt, og det øker prisen fra en halv million til nærmere 800.000 kroner. Du kan altså kjøpe en riktig god kompaktstasjonsvogn for prisen av ekstrautstyret. Det er til å få bakoversveis av.

Selv om man er langt mer nøktern, vil man formelig se tusenlappene flagre når man velger utstyr til en C-klasse. Da vi gikk gjennom utstyrslista med tanke på komfort og sikkerhet, endte vi opp med rundt 100.000 kroner i utstyr.

Forbruk: 5

Mercedes C 250 BlueTec 4Matic er oppgitt til å bruke rundt halvliteren per mil, avhengig av felg— og dekkdimensjonen man velger. Det er langt lavere enn forgjengeren med samme motor, som hadde oppgitt forbruk på 0,66 l/mil.

Som vanlig bruker vi mer enn oppgitt forbruk i vår faste testløype, men 0,57 l/mil er uansett et resultat i toppklassen for firehjulsdrevne biler med automatgir og sterk motor.

Om man sammenligner med direkte konkurrenter, er det på samme nivå som BMW 320dA xDrive (sedan). Den brukte 0,58 l/mil i testrunden.

BEST BAK: I våre øyne tar stasjonsvognutgaven av C-klasse seg bedre ut enn sedanen. Selv om den nye C-klassen er klart større enn forgjengeren utvendig, er den en ganske trang mellomklassebil innvendig. Det er typisk for stasjonsvogner fra prestisjemerkene - maks plass er åpenbart ikke et salgspunkt. Foto: Øyvind Jakobsen

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Mercedes C 250 BlueTec 4Matic ser bra ut og gir en flott kjøreopplevelse.

Motoren er sterk, automatgiret velger nesten alltid rett trinn, og den permanente firehjulsdriften er som alltid et stort plusspunkt på vinterføre. Med ekstrautstyr gir den massevis av luksusfølelse, og sikkerhetsutstyret som tilbys er noe av det beste som finnes per i dag.

På minussiden er dette ingen rommelig stasjonsvogn, selv om den er på nivå med de nærmeste konkurrentene. Pris med nødvendig ekstrautstyr er høy, tross avslaget i frapris som i skrivende stund fortsatt tilbys.

Spesifikasjoner

ProdusentMercedes-Benz
Pris495.000

Les også:

Biltema-viskerne gir mest for pengene

Greier du alle her er du ekstremt bilinteressert

Pickup-eiernes våte drøm

Artikkelen er skrevet av klikk.no