– Etter et uhell kan vi for eksempel få inn fem-seks bilder av skadene på bilen, og bare ett av stedet der skaden har skjedd, sier Ivar Kristan Andersen, fagsjef i IF.

Han ønsker seg flere oversiktsbilder, og færre detaljbilder av skadene på bilen.

Forsikringsselskapet: Ta rikelig med bilder

– Fortsatt er skademeldingsskjemaet med begge parters signatur det viktigste dokumentet etter en smell eller en bulk. Men gode bilder av hva som har skjedd, kan være til stor hjelp i de tilfellene der det oppstår uenighet, sier Andersen.

Han forklarer at tegningen på skademeldingen ikke alltid gir et godt nok bilde av hva som har skjedd.

Er du Tesla-fan?

– Ta rikelig med oversiktsbilder fra stedet. Få med bilder som viser hvilken retning bilene kom fra, bremsespor, avstand til veikant, veimerkingen og hvor i veibanen kollisjonen skjedde. Eventuelle skilt bør du også ta et bilde av, sier Andersen.

Detaljbilder av skadene på bilen er han mindre interessert i.

– Det er bilder av situasjonen rundt bilen vi er mest interessert i. Skadene på bilen får vi taksert i ettertid, sier han.

Er du flink til å bruke refleks?

Bulker for fem milliarder

Omtrent hver tiende kollisjonsskade med to eller flere parter involvert ender med uenighet om skyldspørsmålet.

– Det kan være forskjellig oppfatning av hvordan bilene stod, eller nøyaktig hvor sammenstøtet skjedde. I noen tilfeller kan det også oppstå tvil om uhellet alene kan ha ført til så store skader som den ene parten hevder i ettertid. Om slike ting er fotografert på stedet , begrenses mulighetene for uenighet mye, sier Andersen.

Tall fra Finans Norge viser at nordmenn hvert år skader bilene sine for over fem milliarder kroner. Skader i forbindelse med rygging kostet 524 millioner kroner, mens påkjørsel av parkert kjøretøy kom opp i 429 millioner kroner.

Mer om trafikksikkerhet: