I løpet av de to siste årene har NAF hjulpet bilister med 17.964 punkteringer. Stadig flere biler kommer uten reservehjul, og utstyres heller med et reparasjonssett. Dette består av punkteringsvæske og kompressor.

– Tidligere var jekk og reservehjul standard i alle biler. Slik er det ikke lenger, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Utløpsdato

Han advarer mot å stole fullt og helt på reparasjonssettene som ofte følger med når man kjøper ny bil.

– Problemet er at punkteringsvæsken, som skal tette hullet i dekket, har en utløpsdato. Å kjøpe ny væske kan være kostbart, og selv om det fungerer i mange tilfeller, er det situasjoner hvor et tradisjonelt reservehjul er eneste løsningen for å komme seg videre, sier Engebretsen.

Nå oppfordrer NAF bileiere til å sjekke at jekk og reservehjul er på plass i bilen.

SPARER VEKT: Smale reservehjul sparer vekt. Mange nye biler leveres bare med dekkreparasjonssett, som består av en kompressor og et flytende middel som skal tette hullet. Foto: NAF

Kostbare reservehjul

– Fortsatt har mange biler jekk og utstyr for å bytte hjul, men enkelte har utstyrt bilene med «space hjul» som tar lite plass i bagasjerommet. Om man ønsker et skikkelig reservehjul, viser våre undersøkelser at enkelte tar seg svært godt betalt for det. Hos Kia koster det 4500 kroner, mens Volvo og Ford forlanger mellom 500 og 1000 kroner ekstra ved nybilkjøp, forteller Engebretsen.

INSTRUKSJONSBOKEN: I instruksjonsboken står alt du trenger å vite om å bytte hjul og hvordan du bruker reparasjonssettet. Foto: Foto: Jan Harry Svendsen

Hos BMW og Mercedes-Benz hadde ikke bilene punkteringsutstyr i det hele tatt. De satset kun på veihjelp, i tillegg til å tilby «run flat»-dekk som bedre motstår punktering.– Vi anbefaler bilister å sjekke hva de har av punkteringsutstyr når de kjøper bil, slik at man ikke står der uten hjelpemidler den dagen man måtte trenge det, oppfordrer Engebretsen.

Flere nyttige artikler om bil: