PSA-gruppens kjøretøy har ikke vært ladbare, om man ser bort fra «trillingbilene» Citroën C-Zero og Peugeot iOn, som begge er lik Mitsubishi i-MiEV.

Det vil forandre seg i løpet av noen få år. Nylig viste de frem flere nye drivlinjer, både elektriske og hybride, som skal settes i produksjon om tre år.

– Dette er neste generasjon hybride og elektriske teknologier. De skal supplere vårt utvalg av forbrenningsmotorer, slik at PSA-gruppens kunder kan velge mellom et bredt spekter av teknologier som dekker alle behov, sier Gilles Le Borgne, sjef for PSAs utviklingsavdeling, i en pressemelding.

PSA skal bygge to forskjellige fleksible plattformer som kan tilpasses en rekke ulike kjøretøy. En skal være til små og mellomstore biler. Her vil det komme en elektrisk versjon med en rekkevidde på 45 mil. Den første kommer i 2019, og innen 2021 vil de ha ytterligere tre elektriske modeller på markedet.

Sliter i Norge

Den andre plattformen skal brukes til kompaktbiler og det de kaller «premiumbiler». Her er utgangspunktet den som ble introdusert med Citroën C4 Picasso og Peugeot 308 i 2013. Fra 2019 skal de lansere ladbare hybrider som skal ha rundt seks mil elektrisk rekkevidde. Bilene vil også bli tilgjengelige med firehjulstrekk og som SUV. Samtidig sier pressemeldingen at den hybride drivlinjen ikke skal gå på bekostning av innvendig plass.

elbiler2.jpg

Innen 2021 skal PSA-gruppen tilby totalt syv ladbare hybrider.Både Peugeot og Citroën har hatt flere svake år i Norge. Mye av årsaken er at de ikke har hatt biler i segmentene som er populære, for eksempel de mellomstore SUVene.

Heller ikke drivlinjene har fulgt de norske kundenes ønsker, da de verken har hybrider eller firehjulstrekkere. Blant personbilene lå disse to merkene på henholdsvis 12. og 21. plass i 2015, begge med en betydelig tilbakegang fra året før, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Dette kan forandre seg når de nye modellene kommer, om tre år.

Du er kanskje mer enn gjennomsnittet opptatt av elbiler? Da anbefaler vi disse: