Tall fra Organisasjonen for de europeiske bilprodusentene, ACEA, viser at elbilene er på fremmarsj i Europa, men at det totale volumet fortsatt er beskjedent.

Veksten i første kvartal var på 33 prosent i EU, med totalt 16.519 kjøretøy.

Fått med deg denne?

Til tross for at salget av slike biler har hatt en tilbakegang i Norge, er vi fortsatt Europas største marked for elbiler, med 6425 i første kvartal. EU-landet med flest nye elbiler så langt i år er Frankrike, der det ble registrert 6022.

Norge er motoren

— Det er svært viktig at salget kommer i gang i resten av Europa, og i resten av verden. Jo raskere vi får bilene over på strøm, desto raskere oppnår vi også kutt i klima- og miljøutslippene. Økt etterspørsel vil dessuten bidra til at produksjonsvolumet går opp, noe som vil få prisene på elbilene til å gå ned. Norge er fortsatt verdens elbil-motor og har en svært viktig rolle som inspirator, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

HAR TROEN: Christina Bu tror elbilvolumet vil bli bærekraftig før 2015. Foto: Norsk elbilforening

Hun mener at den norske modellen har inspirert andre land, på den måten at flere gir fordeler til elbilene, nå sist i Tyskland, som er Europas største bilmarked. Der skal elbiler og ladbare hybrider få fordeler i form av subsidier ved kjøp.

Kan ende opp som Kodak

— Elbiler i Europa har i dag en markedsandel på 1,1 prosent, på samme nivå som Norge var for fem-seks år siden, men vi tror utviklingen fremover kan gå enda raskere på grunn av utviklingen innen rekkevidde og teknologi, sier Bu.

I 2015 hadde elbilene en markedsandel på 17 prosent i det norske personbilmarkedet. Bu sier at elbilmarkedet i Europa må økes betraktelig, og tror at det vil skje.

— Bilprodusentene er i ferd med å innse at det nå ikke er noen vei tilbake, om de går lei vil de ende opp som Kodak eller Nokia og bli utkonkurrert av nykommere. Fornøyde norske elbilister er et bevis på at elektriske biler er fremtiden, sier Bu.

Per i dag er elbilene avhengige av forskjellig former for støtte for å være konkurransedyktige. Bu tror at det vil forandre seg i løpet av noen få år.

Dette får skylden. — Det er vanskelig å si akkurat hvor stort volumet må bli før elbilene klarer seg fullstendig uten fordeler. Bloomberg har beregnet at elbilen vil være konkurransedyktig i 2025, men vi tror det godt kan skje før.

Opptatt av hybrid- og elbil? Sjekk disse: